TomTom heeft een marktaandeel van zo’n 50% in Europa en wil dat graag op de winkelvloer terugzien. De wereldwijde markleider in navigatiesystemen vindt het belangrijk dat zijn verhaal overal correct en duidelijk overgebracht wordt. Dat gebeurt vanaf nu bij steeds meer TomTom dealers via TFT-monitoren van DIGIT Touch Systems.
Volgens TomTom lukt een consistente en heldere presentatie het beste met een volledig in eigen regie verzorgde shop-in-shop. Voor dat doel is een nieuwe unit ontwikkeld. Het demonstratie-element beslaat ongeveer 1 m2 vloeroppervlak. Naar believen kunnen er meerdere units bij elkaar geplaatst worden, om een shop-in-shop van elke gewenste omvang te creëren. Per retailer wordt die unit voorzien van de producten, informatie en demovideoclips die TomTom voor dat specifieke geval het meest geschikt vindt. De meeste units zijn uitgerust met een 17" breedbeeld TFT-monitor van DIGIT Touch Systems.
Vanwege de snelheid en flexibiliteit
Het voor de unit benodigde beeldscherm moest aan een aantal specifieke eisen voldoen. Het merendeel van de standaard verkrijgbare apparatuur voldeed daar niet aan. De monitor die DIGIT Touch Systems voorstelde, echter wel, op enkele details na. "Wij verzochten DIGIT om de monitor optimaal te customizen zodat deze perfect binnen het shop-in-shop ontwerp zou passen. Enkele dagen na het eerste contact kregen we een schets van het besproken model te zien. We gingen meteen akkoord met het voorstel om hiervan een prototype te maken. Al 2 weken later was het resultaat beschikbaar om uit te testen. Het bleek de perfect passende oplossing voor onze nieuwe POS-unit", aldus Stephan van Kruisselberge, VP marketing bij TomTom International B.V. DIGIT Touch Systems maakte de behuizing zo slank en compact mogelijk en groepeerde alle componenten en aansluitingen rondom de LCD-monitor opnieuw, conform de wensen van TomTom.
Combinatie van meerwaarden
TomTom geeft aan voor de oplossing van DIGIT Touch Systems te hebben gekozen vanwege de combinatie van meerwaarden. De aansturing van de content moest zo eenvoudig mogelijk verlopen. De monitor haalt de content van een CF-card. Updaten van de content gebeurt met een USB-stick. Zodra de merchandiser de USB-stick in de monitor steekt, kan de oude content met videoclips door de nieuwe vervangen worden. De ingebouwde OTG-software ("on the go") verzorgt dit proces automatisch. De videoclips worden voor elke taal afzonderlijk gemaakt. De OTG software maakt de monitor plug and play. "De keuze voor DIGIT was ook een kwestie van de zeer gunstige kosten/baten analyse en de mogelijkheid om het gehele traject volledig aan DIGIT te delegeren", verklaart Stephan van Kruisselberge van TomTom.