Vorige week las ik in Computable dat uit een recent onderzoek is gebleken dat een gebrek aan bi of verkeerde toepassing ervan grote bedrijven zo'n 250 miljoen dollar aan omzetverlies kost. Ik durf de stelling aan dat dit omzetverlies weer grotendeels terug te verdienen is niet zoals sommigen suggereren door BlackBerries alleen, maar door smartphones in het algemeen én de vereiste discipline om permanent online te zijn.
Bovengenoemd onderzoek werd verricht door het bureau Dynamic Markets. De onderzoekers concluderen het volgende:
"Hoewel veel organisaties over ruime bi-middelen en duizenden gebruikerslicenties beschikken voldoet de meerderheid van die middelen niet aan de verwachtingen en beloftes." Zo blijkt dat driekwart van de respondenten regelmatig beslissingen neemt zonder alle benodigde informatie te hebben ingezien. Twee derde van de ondervraagden zegt dat de informatie die ze krijgen achterhaald is of te laat wordt geleverd om nog van belang te zijn voor de besluitvorming. Een groep van 63 procent vindt dat bi-rapportages alleen worden aangehaald als referentie van beslissingen die al genomen zijn".
"Gevraagd naar de verbeteringen van bi voor de organisatie ziet 71 procent grote verbeteringen voor de service aan klanten. 72 procent denkt dat bi de bedrijfsprocessen efficiënter maakt en 65 procent verwacht dat het zal zorgen voor omzetgroei".
Uit dit onderzoek blijkt verder dat zelfs als de informatie beschikbaar is deze bij tweederde van de ondervraagden onvoldoende wordt benut. Belangrijke informatie blijft nog wel eens steken in de weg naar boven.
Het onderzoekbureau Ipsos-Reid beweert dat BlackBerry dé oplossing is voor dit probleem van informatievoorziening. Volgens Ipsos levert het gebruik van de smartphone een bedrijf per teammedewerker ongeveer 33.000 dollar per jaar op. Niet alleen de medewerker en zijn team beschikken namelijk eerder over informatie, ook de contacten naar wie teamleden gegevens doorsturen, hoeven minder lang te wachten. Uiteindelijk verloopt de workflow in de complete (internationale) organisatie veel sneller.
Het is onmiskenbaar dat de BlackBerry-gebruiker de workflow in de organisatie versnelt. Maar let wel, deze functionaliteit bieden al die andere smartphones de gebruiker ook. Er zijn meer opties dan de keuze tussen een BlackBerry of een iPhone. Ik deel zeker de opvatting dat het mobiel internet de business pace verandert. Maar kunnen wij de discipline opbrengen of zelf nog bijhouden om 'always online' te zijn? Of gaan we (in het verlengde van een rookvrije dag, een autovrije dag en een kooploze zondag) ook een e-mailloze vrijdag instellen?