Computable reikte gisteravond de Computable Awards uit aan twintig winnaars. Microsoft won de meeste awards, namelijk drie.
Computable heeft gisteravond tijdens een feestelijke avond voor het tweede achtereenvolgende jaar de Computable Awards uitgereikt. De vierhonderd aanwezigen zagen hoe hoofdredacteur Alex Beishuizen samen met RTL-presentatrice Chazia Mourali de awards uitdeelden aan twintig winnaars.
Microsoft ging met drie Computable 100 Imago Awards naar huis. Het bedrijf werd uitgeroepen tot 'Beste werkgever', 'Beste zakenpartner' en 'Krachtigste ict-bedrijf van het jaar'. Google Nederland won de Award voor het 'Meest innovatieve imago'.
Stemproces
Voordrachten voor de Computable Awards worden gedaan door lezers en bezoekers van Computable.nl. Uit de nominaties selecteert de redactie een aantal nominaties. Vervolgens stemmen lezers en bezoekers op de genomineerden. Het hoogste aantal stemmen bepaalt wie een award krijgt toegekend.
De Computable 100-Awards worden toegekend aan de krachtigste ict-bedrijven van Nederland. Als basis dient een lijst van de 140 grootste ict-ondernemingen, opgesteld door de financiële experts van Mazars Berenschot Corporate Finance.
Het imago van deze bedrijven als zakenpartner, werkgever en innovatieve onderneming worden vervolgens door TNS Nipo voorgelegd aan lezers van Computable. De uiteindelijke Computable-100 lijst weegt deze vier factoren in gelijke delen om de uiteindelijke rangorde te bepalen. In elke categorie wordt de nummer 1 geëerd met een Computable 100-Award.
Bekijk hier de foto's en video's van de awardsuitreiking.
Computable Awards
ICT-evenement van het jaar
• IBM Innovation Week
ICT-onderzoeker van het jaar
• Menno van Doorn, Manager Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van Sogeti
Organisatie met de beste ict-ondersteuning van het jaar
• SNS Reaal
Meest innovatieve overheidsorganisatie van het jaar
• Rijksdienst voor het Wegverkeer vanwege de invoering van het nieuwe rijbewijs
Meest maatschappelijk verantwoorde organisatie
• Ordina
Softwareleverancier van het jaar
• Exact Software
Hardwareleverancier van het jaar
• HP
ICT-servicesleverancier van het jaar
• Ordina
ICT-recruitmentbureau van het jaar
• iSense Staffing
ICT-detacheerder van het jaar
• E'liantie
Netwerk- en communicatieleverancier van het jaar
• Cisco
ICT-project van het jaar in de zorg
• De implementatie van een data warehouse voor intensive care unit, Erasmus MC Rotterdam/Atos Origin
ICT-project van het jaar in transport en logistiek
• Ewals Cargo Care
ICT-project van het jaar
• De invoering van de defensiepas door het ministerie van Defensie
CIO van het jaar
• Alexander Baas van SNS Reaal
CEO van het jaar
• Rajesh Patel van Exact
Ruim 31.000 mensen brachten hun stem uit.
Computable 100-Awards
Imago beste werkgever
• Microsoft
Imago beste zakenpartner
• Microsoft
Meest innovatieve imago
• Google Nederland
Winnaar Computable 100
• Microsoft
Het uitreiken van awards is een fijne publiciteitsstunt voor Computable en daar is op zich niets mis mee. Echter: awards worden doorgaans toegekend omdat bepaalde prestaties worden geleverd, of een vakkundige jury zich ergens over uitspreekt. De laatste jaren is voldoende bewezen (onder andere door shockblog Geenstijl) dat openbare internet ‘polls’ geen enkele basis vormen voor awards of zelfs maar een indicatie geven van de ‘mening’ van welke groep dan ook. Het is dan ook geen wonder dat de gemiddelde it’er nog nooit van de ‘IBM Innovation Week’ gehoord heeft en geen idee heeft wie of wat ‘E’liantie’ is.
Voor volgend jaar zou ik dan ook suggereren bijvoorbeeld alleen een vakjury te gebruiken die een transparante set criteria hanteert voor het bepalen van de winnaars. Of identiteit en achtergrond van stemmers te verifieren. Of random selected interviews doen. Of deelnemers laten betalen voor deelname. Of …
Verder is het wellicht zinvol om voor de 2007 awards in een correctiebericht de uitspraak ‘31.000 mensen brachten hun stem uit’ te veranderen naar ‘een onbekend aantal mensen van een onbekend aantal bedrijven bracht 31.000 stemmen uit’ (Of heeft u mijn tien opeenvolgende stemmingen kunnen traceren naar 1 persoon en dat verwerkt in de resultaten?)
Tot slot: Wordt het niet eens tijd om de it-wereld wat kritischer te bekijken? Wat hogere doelen te stellen dan ‘een mooi project’? De awards zo veranderen dat ze daadwerkelijk ergens voor staan! De 2008 awards zouden kunnen gaan naar die bedrijven, projecten, initiatieven die daadwerkelijk een verschil hebben gemaakt voor particulieren, voor Nederland als maatschappij of zelfs voor de wereld. ‘De beste zakenpartner’ is een fijne categorie, maar wat is precies het belang voor wie? (Moet ik nu volgend jaar zaken gaan doen met Microsoft? De beste zakenpartner ben je om meer omzet te doen, niet om een Computable Award in de wacht te slepen.) Het invoeren van de Defensiepas is vast heel prettig voor Defensie, maar wat merken we daar nu van in Nederland? (Om maar niet te spreken van de categorie ‘Organisatie met beste it-ondersteuning van het jaar’! Verandert dat per jaar? Is it-ondersteuning niet altijd precies zo goed als de directie van een organisatie zelf belangrijk vindt, en daarmee altijd precies goed genoeg?)
Hoe gaan projecten die it gebruiken in 2008 bijdragen aan de Nederlandse maatschappij, concurrentiepositie en welvaart? Laten we mensen als Alexander Baas en Rajesh Patel op hun verantwoordelijkheid wijzen en tot actie aanzetten om de it-wereld in Nederland wat minder versnipperd te laten zijn, wat meer gezamenlijk te innoveren en vooral: de belangrijke thema’s bij de horens vatten. Dus niet het invoeren van een nieuw rijbewijs is een award waard, maar de projecten die arbeidsdeelname stimuleren, of inburgering, of medische zorg goedkoper maken, of handelsbarrieres verlagen en daarmee derdewereld landen helpen etc.
Na twee jaar proefdraaien kijk ik uit naar de echte ‘Oscars’ van it-land!
Microsoft? Exact Software is met een sprankelende en inspirerende CEO een sound organisatie de grote winnnaar!
Met verbazing zie ik dat E’liantie de prijs voor beste detacheerder wint. Erg knap voor een bedrijf met ongeveer 30 man personeel en 50 klanten. Wel creatief van directeur Jeroen Diederik dat hij door het aanmaken van fake emailadressen een dergelijk de prijs in de wacht sleept (zie artikel http://tinyurl.com/2n35gx). Vanuit marketing perspectief begrijp ik Computable niet. Hoofdredacteur Alex Beishuizen verklaart nota bene dat hij het wel slim vindt van een kleine speler om op deze manier stemmen te verzamelen. Volgens mij devalueer je op deze manier de waarde van de prijs, iets wat niet past bij een gerenommeerd blad als Computable. Of ben ik nu erg naief?