Bedrijven stellen zich massaal bloot aan de risico´s van identiteitsfraude. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Fellowes in samenwerking met Van Gansewinkel en SBV Forensics. Van 250 bedrijven is het reguliere papierafval doorzocht op documenten met fraudegevaarlijke combinaties van gegevens. Terwijl aan de voorkant de digitale deur naar gegevens op slot wordt gezet met firewalls en beveiligingssoftware, blijkt de achterdeur vaak letterlijk wagenwijd open te staan.
Vijftienduizend kilo afval
Voor het onderzoek werd in totaal meer dan vijftienduizend kilo papierafval opgehaald. Uit dit afval zijn 751 documenten geselecteerd en gecategoriseerd. Tweederde (68%) van de aangetroffen documenten is bruikbaar materiaal voor criminelen die identiteitsfraude beogen. Van de documenten is 36% zelfs fraudegevaarlijk* en biedt voldoende informatie voor criminelen om direct aan de slag te gaan. Kortom, meer dan 1 op de 3 documenten die werden aangetroffen in het papierafval van bedrijven bevat informatie die het risico op identiteitsfraude verhoogt.
Bevindingen
In het bedrijfsafval zijn veel NAW-gegevens aangetroffen in combinatie met detailgegevens zoals handtekening, sofi-nummer etc. Deze combinatie betekent een groot risico voor het bedrijf. In het papierafval zijn 126 handtekeningen aangetroffen.
Ook zijn er fraudegevaarlijke documenten aangetroffen. Zo zijn 102 facturen gevonden, 22 diploma´s/certificaten, en ook strategische plannen en lijsten met klantnamen. Een opmerkelijk document dat werd gevonden is een lijst van een advocatenkantoor met de namen van cliënten, reden voor juridische bijstand en de vergoeding die het kantoor hiervoor zou ontvangen.
Misbruik van gegevens
Met slechts NAW-gegevens, denk hierbij aan blanco briefpapier van een bedrijf, kan een fraudeur financiële identiteitsfraude plegen, waardoor het bedrijf financiële schade kan oplopen. Zo kunnen er goederen worden besteld op naam van het bedrijf. Als factuur adres wordt het adres van het bedrijf opgegeven en de fraudeur bepaalt het afleveradres. Ook kunnen fraudeurs met gebruik van bijvoorbeeld een afschrift een telefoonabonnement afsluiten. Hiervoor is tegenwoordig veelal slechts een naam, adres en recent rekeningafschrift nodig. Naast financiële schade loopt een bedrijf ook risico op andere soorten schade. Klantverlies, aantasting van de concurrentiepositie en reputatieschade zijn mogelijke gevolgen wanneer bedrijfsinformatie in verkeerde handen komt.
Groeiend probleem
Identiteitsfraude – het stelen en misbruiken van gegevens omtrent andermans identiteit – is een serieuze dreiging. Terwijl we steeds meer aandacht besteden aan het beveiligen van onze computers, staat de deur naar persoonlijke en vertrouwelijke informatie via het afval wagenwijd open. Deze informatie ligt letterlijk op straat voor het oprapen. Dumpster diving – het doorzoeken van afval van bedrijven of consumenten op fraudegevoelige gegevens – is een van de manieren waarop criminelen aan informatie over identiteiten komen. In het buitenland zijn consumenten, publieke en private partijen zich in hoge mate bewust van de ernst van het probleem. In het Verenigd Koninkrijk wordt bijvoorbeeld een hele week gewijd aan het probleem van identiteitsfraude via de National Identity Fraud Prevention Week. Dat ook in Nederland de ernst van het probleem steeds meer wordt ingezien blijkt uit het feit dat vanuit de overheid het thema identiteitsfraude steeds meer aandacht krijgt. Binnen het Actieplan Veilig Ondernemen werkt een projectgroep aan een plan van aanpak om legitimatiefraude te bestrijden. Ook is in de Justitiebegroting van 2008 grote aandacht voor het voorkomen van deze criminaliteit: Veiligheid begint bij voorkomen, waarbij financieel-economische criminaliteit speciale aandacht krijgt. Zelfs op Europees niveau speelt het vraagstuk. Eerder dit jaar kwam in de media dat de Europese Commissie onderzoekt of wetgeving nodig is om het stelen van gegevens rondom identiteiten strafbaar te stellen.
"Binnen organisaties wordt belangrijke informatie bijna altijd digitaal opgeslagen. In de meeste gevallen worden dezelfde gegevens ook uitgeprint. In dit laatste schuilt een groot gevaar; uitgeprinte documenten belanden vaak achteloos in de prullenbak. Het is voor bedrijven van groot belang ervoor te zorgen dat papierafval op een veilige manier wordt vernietigd, zodat vertrouwelijke informatie niet kan 'uitlekken'. Een strikte policy kan schade voor bedrijf, medewerkers en klanten voorkomen, en de reputatie van een organisatie beschermen!", aldus Cees Schaap, Directeur SBV Forensics.
Consumenten
Naast het bedrijfsonderzoek dat hiervoor is besproken, is door Fellowes in mei 2007 soortgelijk onderzoek gedaan onder 500 huishoudens. Hieruit bleek dat in 15% van de afvalzakken fraudegevaarlijke gegevens voorkwamen. Daarnaast werden in dit afval ook bedrijfsgegevens aangetroffen. Steeds meer mensen werken (deels) thuis of houden kantoor aan huis. Hierdoor wordt het risico dat vertrouwelijke bedrijfsinformatie in verkeerde handen valt steeds groter. Enkele voorbeelden van aangetroffen informatie zijn notulen van een bedrijfsoverleg, strategische plannen, balansoverzicht, beoordelingen van werknemers en klantenlijsten.
Campagne
Fellowes houdt zich al jaren bezig met het creëren van bewustzijn rondom de gevaren van identiteitsfraude. Al enige jaren voert Fellowes onderzoek uit in binnen- en buitenland naar het gedrag van consumenten en bedrijven rond dit vraagstuk.
Op de website www.stop-identiteitsfraude.com staat uitgebreide informatie over het voorkomen en melden van fraudegevallen. Gezien de aandacht die uitgaat naar het onderwerp identiteitsfraude heeft Fellowes dit jaar een ronde tafel bijeenkomst georganiseerd. Experts die zich bezighouden met dit vraagstuk gingen in discussie over de risico´s en gevolgen van identiteitsfraude.