Tweederde van de Nederlandse ondernemingen is bekend met de elektronische variant van HRM, maar slechts 29 procent van deze organisaties maakt er al gebruik van. Dat blijkt uit onderzoek van IBS onder 127 middelgrote en grote bedrijven in Nederland.
Aan de voordelen zal het niet liggen: 80 procent van de deelnemers geeft aan dat dankzij e-HRM de administratieve lasten van de HR-afdeling zijn verminderd, 47 procent dat de kosten zijn verlaagd en 44 procent dat er dankzij e-HRM minder fouten worden gemaakt. Slechts 9 procent van de respondenten verwacht niet in e-HRM te investeren.
"Bij te veel bedrijven is HRM een afdeling die niet actief meewerkt aan de winstgevendheid van de onderneming, omdat ze te veel met administratieve taken bezig is," zegt Karel van der Heiden, directeur HR Solutions bij IBS. "Dat is zonde, want het gros van deze taken kan kostenefficiënt worden geautomatiseerd en dan heeft de HR-manager meer tijd om actief vorm te geven aan zijn strategische rol."
Kostenbesparing
De respondenten die inmiddels met e-HRM werken, gebruiken het voornamelijk voor verzuimmanagement, verlofaanvragen, digitale mutaties van personeelsgegevens en declaraties. Van alle ondervraagden geeft 91 procent aan er (meer) in te willen investeren.
Het verlichten van administratieve lasten, kostenbesparingen en het verminderen van fouten zijn de meest genoemde redenen om e-HRM aan te schaffen. Het digitaliseren van de loonstrook levert bijvoorbeeld een enorme kostenbesparing op. Eerder onderzoek van IBS uit 2006 toonde aan dat het Nederlandse bedrijfsleven tot 23 miljoen euro kan besparen door het versturen van digitale loonstroken.
Kwaliteitsslag
Aan het gebruik van e-HRM kleven volgens de respondenten ook nadelen. De meeste bezwaren komen neer op de afhankelijkheid van het systeem en de afname van persoonlijk contact. "Bij de bedrijven die nog huiverig zijn over e-HRM, horen we vaak dat zij vrezen dat het gebruik van e-HRM arbeidsplaatsen gaat kosten en dat de persoonlijke relatie met de medewerkers minder wordt. Het tegendeel is echter waar," vertelt Van der Heiden. "Door het gebruik van e-HRM gaat de kwaliteit van de gegevens die een HR-adviseur heeft, met sprongen omhoog terwijl het hem minder tijd kost om die gegevens bij te houden. Hierdoor is er juist meer tijd voor de HR-adviseur om daadwerkelijk te informeren en vragen te stellen aan de medewerkers. Met e-HRM komt er veel meer interactie binnen bedrijven."
Wat verder in het onderzoek opvalt is dat de kosten van een e-HRM-oplossing relatief laag zijn. 65 Procent van de respondenten geeft aan minder dan 50.000 euro te hebben betaald. In 14 procent van de gevallen was men meer dan 100.000 euro kwijt. Bij 20 procent lagen de uitgaven tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Bij IBS verwachten ze dat een groot deel van de bedrijven binnen drie à vier jaar op e-HRM zal overstappen. "Alle leveranciers van HRM-software zijn daar op dit moment mee bezig. Op dit moment sta je als leverancier al buitenspel als je daar niet aan meewerkt en over enkele jaren zal dat voor ondernemers die geen gebruik maken van e-HRM, ook gelden," aldus Van der Heiden.