KPN krijgt van de OPTA een boete van 2,88 miljoen euro vanwege oneerlijke concurrentie. Omdat het niet de eerste keer is dat KPN een boete krijgt van de OPTA zijn de boetes verhoogd.
De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft KPN een boete opgelegd van 2,88 miljoen euro. KPN zou nagelaten hebben overeenkomsten met twee afnemers uit de grootzakelijke markt te melden aan de OPTA. De diensten die KPN leverde aan de afnemers bleken niet geoorloofd, omdat zij discriminerend en niet transparant waren.
De overeenkomsten kwamen aan het licht na een klacht van een marktpartij waarna de OPTA een onderzoek instelde. KPN is, vanwege zijn marktpositie, geboden aan bepaalde prijsvoorschriften om concurrenten een kans te geven op de markt van vaste telefonie. Omdat KPN de twee afnemers selectieve prijsvoordelen gaf kon het bedrijf de twee als klant behouden. "KPN heeft hierdoor de mededinging nadelig beïnvloed", schrijft de OPTA in een persbericht.
Het is niet de eerste keer dat KPN een boete krijgt van de OPTA. "KPN is al eerder voor vergelijkbare overtredingen beboet en had dus beter kunnen weten. Dit heeft geleid tot een verhoging van de boetes", zegt OPTA-voorzitter Chris Fonteijn.
KPN zegt tegen Computable dat het de boete eerst nog goed wil bekijken voordat het commentaar geeft en uitlegt wat de volgende stappen zullen zijn.