BlackBerry smartphones verhogen de productiviteit van individuen en teams. Dat blijkt uit het onderzoek dat Ipsos Reid uitvoerde in opdracht van Research In Motion (RIM) (Nasdaq: RIMM; TSX: RIM). De gemiddelde BlackBerry-gebruiker bespaart door de smartphone ongeveer één uur per dag. Ook zijn of haar team profiteert hiervan. Het onderzoek concludeert dat de teamefficiëntie door het gebruik van een BlackBerry met 38 procent stijgt.
Het onderzoek onderstreept de positieve invloed die een BlackBerry smartphone heeft op de medewerkersproductiviteit. Smartphone-gebruikers beschikken namelijk altijd en overal over dezelfde e-mail-, telefoon- en internetfunctionaliteit als op hun werkplek. Zo betaalt een BlackBerry zichzelf binnen ongeveer vijf maanden terug. Sterker nog, het gebruik van de smartphone levert een bedrijf per teammedewerker ongeveer 33.000 dollar per jaar op. Niet alleen de medewerker en zijn team beschikken namelijk eerder over informatie, ook de contacten naar wie teamleden gegevens doorsturen, hoeven minder lang te wachten. Uiteindelijk verloopt de workflow in de complete (internationale) organisatie veel sneller.
De toegevoegde waarde van een BlackBerry blijkt ook uit 2.500 tijdsgevoelige e-mails die medewerkers per jaar met de handheld versturen. Daarnaast gebruiken ze de smartphone jaarlijks gemiddeld voor 1.200 tijdsgevoelige telefoongesprekken. Maar de BlackBerry biedt aanzienlijk meer dan internet, bellen en e-mail. Steeds meer bedrijfssoftware is via de handheld toegankelijk. Zo gebruikt inmiddels 70 procent van de BlackBerry-eigenaren applicaties via de smartphone.
"De onderzoeksresultaten bewijzen wat voor enorme tijds- en kostenbesparingen BlackBerry smartphones opleveren. En niet alleen bedrijven, maar ook niet-professionele consumenten profiteren van de smartphone. Een BlackBerry helpt hen om werktijd en vrije tijd optimaal te besteden", zegt Charmaine Eggberry, vicepresident en directeur van RIM EMEA. "Niet voor niets vertrouwen wereldwijd negen miljoen mensen op een BlackBerry voor hun persoonlijke en zakelijke communicatie. En de toenemende mobiliteit en steeds geavanceerder technologie wijzen erop dat het aantal gebuikers in de toekomst nog verder zal groeien."
Aan het onderzoek namen 1.335 BlackBerry-gebruikers en 1.387 IT-beheerders deel, die verantwoordelijk zijn voor het BlackBerry-gebruik binnen hun bedrijf. Deze personen wonen en werken in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en de Pacific.