SAP heeft dit weekend voor 4,8 miljard euro BI-leverancier Business Objects overgenomen. Het wordt daarmee in de markt voor business intelligence een geduchte concurrent voor Oracle dat begin dit jaar Hyperion kocht.
De Franse BI-leverancier Business Objects is dit weekend gekocht door SAP. De Duitse erp-gigant legt 4,8 miljard euro op tafel. Belangrijkste reden voor de overname is het aanboren van nieuwe markten. De overname is de grootste die het bedrijf tot nu toe deed en staat eigenlijk haaks op de strategie om organisch te groeien.
Er is weinig overlap bij de bedrijven, laat SAP-ceo Henning Kagermann weten, "dus ik verwacht ook geen grote reorganisaties". Business Objects zal apart van zijn nieuwe moederbedrijf blijven werken. "We zullen een ‘stand alone' entiteit binnen de SAP Group worden", zei BO-ceo John Schwartz tegen Computerworld.
SAP heeft zichzelf tot doel gesteld om zijn klantenbestand in 2010 verdubbeld te hebben tot 100.000. Dat wil het bedrijf vooral doen door ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf als klant te winnen. Business Objects heeft volgens eigen cijfers zo'n 43.000 klanten en verkocht vorig jaar voor 1,25 miljard dollar. Zo'n 40 procent van de klanten zijn ook al klant van SAP.
Eerder dit jaar nam Oracle de BI-leverancier Hyperion over voor ruim 2,2 miljard euro. Daarmee wist het een belangrijke plaats in de BI-markt te veroveren. Oracle wilde niet reageren op de vraag van persbureau Reuters of het een tegenbod op Business Objects gaat doen. Door de overname blijft het Canadese Cognos als laatste grote, onafhankelijke bi-softwareleverancier over.
De bi-markt heeft een geschatte waarde van zo'n 5,3 miljard dollar en een verwachte jaarlijkse groei van 11 procent tot 2010. SAP verwacht de overname in het eerste kwartaal van volgend jaar te kunnen afronden.
Gemiste kans voor Oracle denken velen. BO draait veelal op Oracle-database en zou voor Oracle zeer aanvullend zijn. We hebben veel met deze Oracle-klanten te maken omdat ze kiezen voor TheDOC als Oracle Certified Partner. Business Objects heeft volgens eigen cijfers zo’n 43.000 klanten en verkocht vorig jaar voor 1,25 miljard dollar. Zo’n 40 procent van de klanten zijn ook al klant van SAP. Vele klanten draaien SAP op Oracle en ook BO op Oracle. Ook het enterprise performance management Cartesis is pas bij Business Objects gevoegd en onderdeel van de 48000 klanten. Ik begrijp SAP heel goed, daar 60% klanten van de 43000 klanten niet op SAP draaien maar mogelijk ook op concurrerende Oracle E-Business Suite. Dus het kopen van marktaandeel heeft zijn prijs maar dat zijn nog altijd 25800 potentiele klanten voor SAP.
het zit volgens mij nog iets ingewikkelder in elkaar: Business Objects heeft al Crystal Decisions (leverancier Crystal Reports) overgenomen, en SAP had daarvoor al een contract om een (uitgeklede versie van) Crystal Reports met zijn SAP-BI oplossing mee te leveren. Hoewel dit product slecht een kleine taartpunt van SAP-BI product offering invult, kan Business Objects, met name met zijn OLAP-tool, een grote aanvulling vormen op de OLAP tool van SAP-BI, waar SAP steeds meer de handen van Microsoft schudt. Dus of BO een onafhankelijke rol blijft spelen betwijfel ik…
Dat Cognos als laatste onafhankelijke BI-leverancier over blijft is wel erg kort door de bocht. Gemakshalve wordt SAS, een serieuse speler in de BI-markt, over het hoofd gezien,