Computable vroeg het Opiniepanel of zij vinden dat starters te snel een keuze maken voor een bedrijf. De meningen zijn verdeeld. De ene maakt zijn keuze bewust, de ander ziet dat er inderdaad snel gekozen wordt.
|
Toen ik begon (1998) heb ik bewust rondgekeken en me goed georienteerd op de arbeids markt. Ik heb toen bij meerdere bedrijven gesolliciteerd en bewust een keuze gemaakt. Starters zouden meer kunnen investeren in het opbouwen van een netwerk om zich te orienteren via bijvoorbeeld social networking sites om zich beter een beeld te kunnen vormen van een bedrijf. |
|
Zelf heb ik bewust gekozen voor een ict-functie. Wist ik toen precies wat ik wilde? Nee. Ik denk dat dit voor de huidige generatie starters nog steeds zo is. Wellicht is bij een aantal starters de keuze voor ict nu minder bewust. Ik vind dat iedere starter, ongeacht in welk vakgebied, sowieso na een paar jaar een reflectiemoment zou moeten hebben om na te gaan of dit inderdaad de juiste keuze is geweest. Ik denk niet dat je dan compleet opnieuw begint in een ander vakgebied (als je zou switchen). Je neemt in ieder geval veel werkervaring mee. |
|
Ja, ik had indertijd grote behoefte aan (technische) ervaring in de ict en ben toen bij een detacheerder in dienst gegaan.Zo kon ik in korte tijd veel ervaring opdoen en ook veel verschillende organisaties leren kennen. Met deze ervaring als basis, kon ik later de juiste keuzes maken en ben ik gekomen waar ik nu ben. |
|
Ik herken er niet zoveel in. Voor mij was het een bewust keuze. Ik wilde eigenlijk het onderwijs in, maar er was geen emplooi. Via engineering binnen het telefonie werkveld ben ik de ict ingerold. De telefonie branche ging op in de ict-branche. |
|
Starters, vooral in het wetenschappelijk onderwijs, hebben totaal geen beeld bij het werk in de praktijk dat bij een bepaalde functie hoort, dat is althans mijn eigen ervaring. Gelukkig heeft het bij mij goed uitgepakt. Ze kunnen er wel over nadenken, maar dat heeft niet veel toegevoegde waarde. Stages zouden dit aspect beter kunnen afdekken, omdat je alleen daardoor een goed beeld kunt vormen van je toekomstige baan. |
|
Starters zouden moeten bedenken bij wat voor een bedrijf ze willen werken. Bij het interviewen zouden starters dat moeten ontdekken in plaats van te proberen indruk te maken op de interviewer. Dat is veel belangrijker dan de functie. Als het klikt met het bedrijf zijn daar doorgaans mogelijkheden voor een leuke eerste baan. Het is wel zinvol te weten welk type werk en branch ze gelukkig maakt. De eerste baan wordt dan de minst slechte match met de ideale baan, waar ze dan naar toe kunnen werken bij een prettig bedrijf. |
|
In de huidige markt kunnen starters inderdaad kiezen tussen verschillende mogelijkheden. De banen liggen op dit moment voor het oprapen. Binnen E’liantie merken we juist dat de starters die bij ons komen solliciteren een duidelijk omschreven functie zoeken met vaak ook nog wensen over doorgroei en opleidingen. Ze hebben duidelijk in de gaten dat de markt vraagt om hoog opgeleide it’ers en gedragen zich hier ook naar. Wat we wel merken is dat er ook een grote groep starters is die een baan willen die breed geörienteerd is binnen de ict, ze willen zich steeds vaker niet vastpinnen op een functie die ze niet de mogelijkheden biedt snel te schakelen tussen verschillende segmenten binnen de ict. Starters bij E’liantie kiezen ook bewust voor de detachering om op die manier veel verschillende functies en facetten binnen de ict te leren kennen om op termijn beter een keuze te kunnen maken voor hun verdere loopbaan. |
|
Ik herken inderdaad dat starters “per ongeluk” ergens inrollen. Soms op basis van een personeelswervingsactie, soms op basis van een tijdelijk uitzendcontract waar men blijft hangen, soms omdat een vriendje ergens iemand kent. Maar zelden bewust vanuit een keuze wat men met zijn leven wil op zakelijk gebied, welke persoonlijk groeipad men wil bewandelen. Het feit dat starters niet geholpen worden om na te denken, ligt voor een deel aan de focus van de opleiding. Ik vind dat opleidingen aandacht moeten besteden aan ondernemersschap en ook aan bewuste keuzes van studenten.Daarnaast is het verstandig van de recruterende bedrijven om daar zelf ook nader op in te gaan om te voorkomen dat de verwachtingen te ver uiteen lopen en men na een aantal jaren een niet passende fit heeft. De organisatie heeft dan al wel veel in zo’n werknemer geinvesteerd. Overall: de starter is zelf verantwoordelijk voor het inrichten van zijn leven, maakt zelf carriere keuzes, daar is niets aan af te doen. randpartijen zoals opleiders en werkgevers kunnen hier wel helpen richting te geven. |
|
Aan het einde van de jaren tachtig was er een groot tekort aan ict’ers en iedereen met een hbo of universitaire opleiding werd gevraagd te solliciteren. Iedereen herinnert vast wel de gesprekken in de showroom van de dealer. Zeker in die tijd was de ict voor de meeste mensen een vaag begrip. Zelf werd na mijn nascholing tot systeemanalist gevraagd te solliciteren als systeembeheerder. Ik had nog nooit een computer gezien groter dan een commodore64. In het nascholingstraject zaten leraren geschiedenis, biologie en scheikunde en zelf een violist.Veelal uit de zachte sector, zeg maar. Ik ben gebleven in de ict. |
|
Ik herken dit gedeeltelijk. Ik krijg regelmatig sollicitanten op gesprek die een slecht beeld hebben van de functie waarop ze solliciteren en vervolgens reageren met “Maar dit lijkt me ook heel leuk om te doen”. Het omgekeerde komt echter ook regelmatig voor, dat starters hoge eisen stellen en een carrièrepad uitgestippeld hebben waar ze de capaciteiten niet voor hebben. Dit heeft zeker te maken met recruiters die vraag en aanbod niet op elkaar afstemmen (ga daar dus niet mee in zee!), maar ook doordat er nog veel opleidingen zijn waar de lessen niet afgestemd zijn op de dagelijkse praktijk in het bedrijfsleven en waar de stage- c.q. afstudeerbegeleiding gewoon slecht is. |
|
Als je, net als ik, een ict’bent van de 1e generatie, toen er dus nog geen specifieke it-opleidingen waren, dan is de kans erg groot dat je “erin gegroeid” bent. Waarschijnlijk hebben veel van deze mensen hebben nooit een switch naar een ander ict kennisgebied gemaakt. Van de jongere generatie vermoed ik dat ze zich door de vraag in de markt laten leiden en pas in 2e instantie door interesse, hetgeen natuurlijk ook een beetje een wederzijdse economische noodzaak is. |
|
Ik herken dit absoluut. Na mijn studie Informatica eind 1994 (toen de markt ook sterk aantrok) werd ik gevraagd voor mijn eerste baan (S.E.R.C.) en mijn overstap naar Cap Gemini ging via een headhunter. In die tijden had ik regelmatig headhunters aan de telefoon. Ik heb met mijn 2de baan echter een bewuste keuze gemaakt, en zeker mijn overstap naar het onderwijs is een zeer bewuste keuze geweest. Lastig? Keuzes hebben consequenties en die moet je nemen, bijvoorbeeld veel extra tijd in een opleiding stoppen. En uiteraard neem je een hoop ervaring mee, en die telt absoluut! |
|
Een aantal jaren geleden heb ik heel bewust de keuze voor het snijvlak van it en business gemaakt. Zelf heb ik één dag per week de rol van recruiter, en dit onderwerp herken ik. Enerzijds zijn de wervings targets ambitieus en wil je de ‘recruitment funnel’ met cv’s en gesprekken goed gevuld houden, maar de motivatie en kwaliteit van de mensen blijven belangrijk voor onze dienstverlening. Bovendien is niemand er bij gebaat als een starter na enige tijd toch iets anders besluit te gaan doen. Ook als bedrijf hebben we na een aantal maanden al veel geïnvesteerd in een medewerker. |
|
Ja ik herken dit wel, maar vind dat je nadrukkelijk moet nadenken over wat je wilt ( bereiken ) en waar je competenties liggen. Ook als starter. Wees eerlijk naar jezelf en naar het bedrijf waar je zou kunnen/willen werken. Heb je meer affiniteit met techniek, dan kan je hier verder in gaan. Elk goed bedrijf is dan bereid je hierin verdere opleidingen te laten volgen. Een goed bedrijf investeert in zijn medewerkers ( continue proces ) en jij moet willen investeren in jezelf.! Natuurlijk kan alles in de praktijk anders gaan lopen, maar je basis en uitgangspunten zouden wel iets moeten zijn, dat past bij je opleiding, je gevoel en je competenties. |
|
Zelf ben ik als net afgestudeerde ook platgebeld recruiters van bedrijven die het beste voor hebben met je carriere. Mijn advies aan starters is dat je je niet moet laten leiden door toverwoorden als carriere, lease-auto-regeling maar dat je op zoek moet gaan naar een baan die voor je gevoel goed is, en dat kun je niet weten bij de eerste de beste aanbieding. |
|
Ik heb altijd voor ogen gehad dat ik programmeur wilde worden. Ik ben in het begin van mijn loopbaan altijd tegengehouden omdat men mij niet goed genoeg vond wat opleiding betreft. Ik heb wel altijd een baan gezocht gerelateerd aan mijn ambities totdat ik na mijn avondopleiding een baan vond als programmeur. Het is echter wel waar dat als je eenmaal ergens in een ‘hokje’ zit je daar moeilijk weer uitkomt. Ik vind dat echter een beperking van de toekomstige werkgever en niet van je eigen kennis. Ik heb dat ook zelf ondervonden. Ik was Java instructeur maar kon niet aan een baan als Java ontwikkelaar komen. |
|
Elke functie in een bedrijf is voor starters aantrekkelijk. Daarmee kunnen ze ervaringen hoe het is om te werken in het bedrijfsleven, na jaren in de veilige omgeving van de hogeschool of universiteit vertoefd te hebben. Na een paar jaar hebben ze zeer waardevolle ervaringen opgedaan, waarmee ze erg aantrekkelijk zijn geworden voor bedrijven. Die waarde kennen ze dan zelf ook goed. Opnieuw beginnen is niet de juiste term, je kunt beter van een doorstart spreken. Soms is dat binnen hetzelfde bedrijf, maar in een andere functie, soms in een ander bedrijf. De motivatie om de nieuwe functie op te pakken, zal zeker hoog zijn. |
|
Als starter heb je vaak geen goed beeld van de markt. De kans is dus groot dat je op het eerste aanbod dat er goed uit ziet en enthousiast wordt gebracht aanneemt. Het is verstandig om als starter verschillende opties open te houden. Je kunt best in een willekeurige functie stappen, als hij nog maar verschillende kanten op kan gaan. In dat opzicht is het vaak verstandig om met een grotere detacheerder in zee te gaan; Die bieden vaak ontwikkelpaden naar alle kanten. |
|
Dit is misschien te lang geleden voor mij. In 1973 moest ik mijn decaan uitleggen wat automatisering was en wat HEAO bedrijfsinformatica voor school was. Ik wist dat omdat ik in 1973 een uitgebreide beroepskeuze test heb gedaan waar informatiekunde, zoals we dat nu noemen, uit kwam. Ik heb daar nooit spijt van gehad, het paste inderdaad uitstekend bij mij. |
|
Persoonlijk herken ik dit niet. Omdat na afronding van mijn afstudeerproject het project bij het bedrijf nog niet was afgerond, ben ik daar in dienst getreden. Dit was een bewuste keuze omdat ik het belangrijk vindt om zaken af te ronden. Toen dat project tegen het eind begon te lopen heb ik heel bewust gezocht naar een klein bedrijf met gezonde groei-ambitie. De grootste doorgroei kansen heb je namelijk bij een groeiend bedrijf. Dit is een prima keuze gebleken. Ik ben ondertussen 13 jaar in dienst bij deze werkgever waarbij ik al mijn persoonlijke carrière wensen heb kunnen invullen. |
|
Dit herken ik wel. Het is tegelijk een verklaring – denk ik – voor het “springerige” gedrag van veel starters. Iedere starter komt met twee linkerhanden binnen in functies waar ze op dat moment niet in passen, maar waar ze door ronselaars met beloftes van gouden bergen in getrokken zijn. Daar wringt dan ook de schoen, binnen een half jaar willen ze – indachtig die beloftes – een management positie hebben. Dit verschijnsel zou heel goed kunnen worden voorkomen door starters niet als platte en goedkope capaciteit te beschouwen, maar als mensen, en hen bijvoorbeeld een coach-on-the-job te geven om hen in het vak op te leiden. |
|
Toen ik aan de ict begon heb ik er min of meer bewust voor gekozen om te werken voor kleinere bedrijven. Simpelweg omdat dat meer afwisseling opleverd in de werkzaamheden. Dat was een goede keuze: 6 jaar later en ik doe het nogsteeds. Overigens nooit via een detacheringsbureaú gewerkt. Bewust niet: zelden een goed matchende vacature en puchen je richting een functie die je niet helemaal past. Gewoon om geld te verdienen. |
|
Als starter is het zeer moeilijk om erachter te komen welke functie leuk en interessant voor je is aangezien er in de ict vele duizenden functies en functieomschrijvingen zijn. Als je in de ict wilt gaan werken en nog niet precies weet wat voor functie je wil gaan vervullen is het verstandig om je breed te scholen en mogelijk te kiezen voor een baan bij een detacheer- en/of projectenbureau. Zo kom je met veel verschillende facetten van de ict wereld in aanraking en kan je beter kiezen wat je leuk en interessant vindt. Ik heb zelf bewust gekozen voor een specifieke hbo-opleiding die zich richtte op organisatie en informatiekunde, ik wou namelijk van mijn hobby ict en mijn interesse in mensen mijn werk maken. Tijdens de studie ben ik gaan rond kijken naar wat voor functies interessant waren in mijn ogen, ook de Windesheim waar ik heb gestudeerd heeft vele facettten en mogelijke banen de revue laten passeren. Zelf heb ik voor de techniek richting gekozen met een vleugje organisatie. Wel is het heel erg jammer dat de regering Balkende I in 1999/2000 de hbo-informatica opleidingen de opdracht hebben gegeven om meer technisch te zijn (wat door veel opleidingsinstituuten is vertaald als zijnde er moet meer programmeren als vakken worden ingevoerd. De zachte vakken zoals mens ontwikkeling en communicatie zijn tot nul gereduceerd en dat is nou net de crux, aangezien veel bedrijven op zoek zijn naar een communicatief vaardige ict’er die kan bewegen tussen management en technici en een brug functie kan vervullen. Ik heb geluk gehad en ben ook zeer blij met mijn opleiding die voor 50% uit zachte vakken en 50% uit ict-vakken bestond. Tot op de dag van vandaag een gouden combinatie. |