Managed services. Dat begrip zult u ongetwijfeld kennen. Maar wat zijn het precies? Iedereen in de it geeft er zo zijn eigen invulling aan. En buiten de ict is het begrip natuurlijk ook bekend, kijk voor de aardigheid maar eens naar de beschrijving op Wikipedia. Dat er zoveel verschillende opvattingen zijn wil niet zeggen dat er geen gemeenschappelijke noemer is. Het gaat uiteindelijk om beheerdiensten. Diensten dus die de zorg voor het beheer van de klant overnemen. Als we kijken naar de ict gaat het bijvoorbeeld om diensten voor opslagbeheer tot voice-over-IP en van beheer van complete infrastructuren tot het verzorgen van unified communications. ‘Managed services’ zijn interessant voor it-leveranciers. Er kunnen immers hoogwaardige activiteiten worden verricht, met bijbehorende marges.
Maar vanuit de klant bezien gaat het gewoon om uitbesteden. Ondanks dat uitbesteden – of 'outsourcing' in ons jargon – een belangrijke trend lijkt, zijn lang niet alle bedrijven er klaar voor. Zo zijn veel it-managers of cto's niet snel geneigd tot uitbesteden van 'hun' ict. Ze zien het nogal eens als broodroof. Daar komt nog bij dat it'ers het vaak uitdagend vinden om nieuwe technologie binnen te halen. Die mag je leveren, maar met een voorstel om het beheer ervan uit te besteden maakt een ict-manager zich niet altijd even populair bij zijn team.
De kern van de zaak is het duidelijk maken van de toegevoegde waarde. Die waarde zal vooral te vinden zijn op het gebied van de business, denk aan een kleinere it-afdeling, concentreren op kernactiviteiten en geen investeringen in het opbouwen en bijhouden van expertise. Kortom, zaken die met name de algemeen directeur en de financieel directeur zouden moeten aanspreken. Het is dus zaak om met hen in gesprek te komen over uitbesteding. En dan speelt er nog iets: vertrouwen. Wie essentiële zaken overweegt uit te besteden, wil er natuurlijk graag zeker van zijn dat alles in goede handen komt.
Als het goed is hééft u dat vertrouwen, namelijk bij uw huidige klanten. En die klanten zouden dus ook de belangrijkste target moeten zijn voor (verdere) uitbesteding. Pardon: managed services.
Jasper van 't Wout
Directeur bij Digacom