Heeft het zin om ict-divisies en facilitaire onder één paraplu te brengen? Ruimtevaartconcern DutchSpace werkt al jaren met zo’n serviceafdeling. Maar het blijven gescheiden werelden.
DutchSpace doet al jaren waar de laatste tijd veel over wordt gesproken: het bedrijf werkt met een serviceafdeling waarin zowel het ict als het facilitair bedrijf zijn ondergebracht. De voordelen daarvan zijn echter beperkt, stelt manager services Eric van Meijer vast. Al bleek de klantvriendelijkheid van de facilitair medewerkers in eerste instantie beduidend groter te zijn.
Aanbieder van helpdesksoftware TopDesk wijdde er nog niet zo lang geleden een symposium aan en adviesbureau voor de facilitaire wereld Humanagement deed er onderzoek naar. Nu procesmatig werken in beide werelden steeds meer gemeengoed begint te worden, doet de vraag zich voor of de ict en facilitair bedrijf niet beter samengevoegd kunnen worden. Zeker nu ITIL (IT Infrastructure Library) steeds vaker de basis voor de manier van werken vormt, lijken vooral de ict-helpdesk en de frontoffice van de facilitaire afdeling hiervoor geschikte kandidaten.
Bij DutchSpace in Leiden bestaat deze situatie al enkele jaren. De voordelen van deze manier van werken zijn echter beperkt, meent Eric van Meijer, manager services bij de EADS-dochter. "Wij hebben de complete ict-afdeling en het gehele facilitaire bedrijf al een aantal jaren terug onder één paraplu gebracht. Samen vormen zij de afdeling 'Services', maar van een echte integratie zou ik niet willen spreken. Weliswaar zijn de werkmethoden in beide afdelingen steeds meer gebaseerd op ITIL, het blijven twee aparte werelden die weinig met elkaar gemeen hebben."
Lees het volledige verhaal 'Integreren heeft weinig zin'
Ik zie juist steeds vaker dat facilitaire zaken en ict gescheiden door het leven gaan. Het zijn twee totaal andere takken van sport.