Een derde van alle Europese bedrijven noemt het vermogen om op succesvolle wijze nieuwe ideeën te ontginnen als de belangrijkste impuls voor verandering, direct gevolgd door kostenbesparingen en zakelijke flexibiliteit, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van BEA.
Het onderzoek toonde aan dat zakelijke innovatie de belangrijkste impuls voor organisatorische verandering vormt, direct gevolgd door kostenbesparingen en zakelijke flexibiliteit. Een enquête onder 330 respondenten in 11 Europese landen wees uit dat bedrijven van mening zijn dat innovatie – het vermogen om op succesvolle wijze nieuwe ideeën te ontginnen – de achterliggende reden is voor de behoefte aan verandering, direct gevolgd door de noodzaak van kostenbesparingen en zakelijke flexibiliteit. Daarnaast blijkt dat het verkrijgen van toegang tot real-time gegevens ter ondersteuning van het besluitvormingsproces het belangrijkste initiatief vormt binnen de bedrijfsstrategie (door 52 procent van de ondervraagde bedrijven een 'hoge' prioriteit genoemd), gevolgd door initiatieven op het gebied van klantenservice (52 procent), en het vermogen om op snellere wijze in te kunnen springen op wijzigingen van de concurrentieverhoudingen en marktdynamiek (50 procent).
Volgens de enquêteresultaten is Service-Oriented Architecture (SOA) de rode draad die door deze doelstellingen loopt. Ondernemingen die op effectieve wijze hun technologie afstemmen op hun zakelijke doelstellingen en zorgen voor compatibiliteit binnen hun applicatie-infrastructuur, met behulp van open standaarden, gaven aan dat ze in staat waren geweest om een forse verbetering van de flexibiliteit, een snellere beschikbaarheid van innovatieve diensten, een krachtiger reactievermogen en een reductie van de operationele kosten te realiseren.
Volgens onze bevindingen kan SOA ook een instrumentele rol spelen en bedrijven helpen om hun meest prangende technologische problemen aan te pakken. Volgens de enquête krijgt data-integratie de hoogste prioriteit binnen de technologische strategieën van Europese bedrijven (51 procent). Naar onze mening wordt het bedrijfsleven momenteel over de gehele linie geconfronteerd met het probleem van gegevens die in datasilo's zijn opgeslagen. Het wordt steeds moeilijker voor bedrijven om toepassingen te ontwikkelen die op eenvoudige wijze de informatie-assets kunnen aanboren waarin zij miljoenen euro's hebben geïnvesteerd. Zakelijke integratie met het oog op SOA bevordert de herbruikbaarheid en flexibiliteit binnen ondernemingen en dicht de kloof tussen mensen, processen, toepassingen en systemen. In essentie wordt de bedrijfsvoering geïntegreerd, ter ondersteuning van zakelijke transformatie en optimalisatie. Andere doelstellingen die een hoge prioriteit worden toegekend binnen de technologische strategie van ondernemingen – en die met behulp van SOA kunnen worden gerealiseerd – zijn het creëren van een meer flexibele architectuur en het integreren van bestaande toepassingen. Beide doelstellingen werden door 43 procent van de ondervraagden genoemd.
Met het oog op de rol die SOA speelt als belangrijk hulpmiddel voor het
realiseren van de doelstellingen die ondernemingen zich stellen, werd de respondenten eveneens gevraagd naar de problemen en obstakels die een implementatie van SOA in de weg zitten. 29 procent van de respondenten noemde 'een gebrek aan richtlijnen op het gebied van best practices' als belangrijkste obstakel voor de implementatie van SOA. Open, op standaarden gebaseerde SOA-oplossingen kunnen in dit verband het richtsnoer voor best practices vormen, gesteund door implementatiediensten op basis van best practices. Andere obstakels die de implementatie van SOA compliceren, zijn een gebrek aan volwassen standaarden (27 procent) en organisatorische struikelblokken op het gebied van IT en bedrijfsvoering.
Een interessante bevinding van de enquête is dat business en IT nauwer met elkaar gaan samenwerken en gezamenlijk initiatieven als SOA bekostigen. 46 procent van de respondenten gaf aan dat dergelijke investeringen door business en IT gezamenlijk worden gedaan. Uit de enquête bleek daarnaast dat het de business is die het grootste budget vrijmaakt voor de ondersteuning van SOA-initatieven. 23 procent gaf aan dat deze initiatieven uitsluitend door de business werden bekostigd, terwijl slechts 15 procent aangaf dat de financiering louter van de IT-organisatie afkomstig was.
Er is sprake van een aantal opvallende verschillen tussen landen. Als belangrijkste impuls voor organisatorische verandering is zakelijke innovatie de koploper in de Benelux (57 procent), Noorwegen (47 procent) en Polen (43 procent), vergeleken met een Europees gemiddelde van 34 procent. Hier tegenover staan grotere kostenbesparingen als belangrijkste factor in Spanje (50 procent), Italië (43 procent) en Finland (40 procent). Een grotere flexibiliteit wordt als belangrijkste impuls genoemd in het Verenigd Koninkrijk (43 procent), Frankrijk (40 procent) en Zweden (40 procent). Voor de laatste twee factoren geldt een Europees gemiddelde van 33 procent.
Daarnaast is er sprake van een discrepantie tussen de verschillende landen wat betreft het aspect dat de hoogste prioriteit binnen de bedrijfsstrategie krijgt. Op Europees niveau vormde het verkrijgen van toegang tot real-time gegevens ter ondersteuning van het besluitvormingsproces de belangrijkste overweging (52 procent), terwijl in het Verenigd Koninkrijk 67 procent van de ondervraagden 'bedrijfsmodellen en -processen die de volledige organisatie en het verkeer tussen bedrijven omspannen' als belangrijkste overweging noemden. De belangrijkste prioriteit in Frankrijk is om op snellere wijze in te kunnen springen op wijzigingen van de concurrentieverhoudingen en marktdynamiek (60 procent, ten opzichte van een Europees gemiddelde van 50 procent). In Duitsland vormden toegang tot real-time informatie en initiatieven op het gebied van klantenservice een prioriteit voor slechts 37 procent van de ondernemingen. De prioriteit voor Duitse ondernemingen is om zakelijke modellen en processen te implementeren die de volledige organisatie en het verkeer tussen bedrijven omspannen.
"Dit onderzoekt benadrukt drie fundamentele en essentiële impulsen voor verandering: zakelijke innovatie, kostenbesparingen en zakelijke flexibiliteit", aldus Martin Percival, EMEA Senior Technology Evangelist bij BEA Systems. "De implementatie van SOA maakt het mogelijk om IT op effectievere manier af te stemmen op de bedrijfsdoelstellingen, en kan IT-organisaties helpen om assets te hergebruiken, op snellere wijze toegevoegde waarde te bieden aan de business en te voorzien in de voortdurende noodzaak van verandering. Bedrijven die servicegeoriënteerde omgevingen hebben geïmplementeerd, zien momenteel indrukwekkende resultaten, zoals een hogere omzet, meer klantentevredenheid, lagere operationele kosten en een hoger rendement op hun bestaande investeringen in technologie".
De BEA European Business Innovation Survey werd in opdracht van BEA uitgevoerd door Vanson Bourne, specialist op het gebied van technologisch marktonderzoek. Deze enquête werd tussen augustus en september 2007 onder 330 respondenten in 11 verschillende landen gehouden. De landen die aan de enquête deelnamen, waren België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De ondervraagden waren actief in de volgende branches: financiële dienstverlening, logistiek en transport, farmaceutica, detailhandel, telecommunicatie en de nuts- en energiesector.
Raadpleeg voor meer informatie over Service-Oriented Architecture www.bea.com/soa