De drempel voor bedrijven om over te gaan op een service oriënted architectuur ligt niet meer bij de it en business die te ver van elkaar af staan, maar is het gebrek aan praktische handvatten. Dit laat zien dat de service georiënteerde architectuur volwassen wordt ingezet.
Service oriënted architure wordt volwassen. Dat zegt Martin Percival, technical evangelist bij middelwareleverancier BEA Systems. Percival baseert dit op een onderzoek van BEA onder 330 klanten in twaalf landen. Voorgaande jaren was de belangrijkste drempel voor een organisatie één op het vlak van it en business. Nu wordt het gebrek aan praktische handvaten de belangrijkste drempel genoemd. "Het laat zien dat it en business met elkaar praten. Dat is goed. Het laat zien dat de markt nu volwassen is", zegt Percival.
Een ander kenmerk van de volwassenheid van soa is dat zowel de business als de it nu geld vrij maakt voor een service oriënted architecture. Van de respondenten zegt 46 procent dat het geld van zowel de business als de it komt. It is de grootse geldschieter met 24 procent. 22 procent van de respondenten zegt geld uit de business te krijgen. Volgens Percival kan er echter vanuit worden gegaan dat de business toch nog altijd de grootste drijfveer is achter het totale bedrag. "Zij bedenken waarschijnlijk het plan en laten de it het maken. Dus er is wel degelijk wat druk."
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat innovatie voor bedrijven de reden is te veranderen. Kostenbesparing komt op een tweede plek. "In de Noord-Europese landen zie je dat innovatie een belangrijke drijfveer is. In andere landen is kostenbesparing de belangrijkste reden", zegt Percival.
De reden om over te gaan op een soa is om sneller toegang te krijgen tot informatie. Dat wordt gevolgd door betere service naar de klanten toe. Percival. "En dat gaat hand-in-hand".
Een niet genoemde, maar belangrijke reden om over te gaan tot het ver-‘servicen’ van de automatisering is dat de it makkerlijker en wendbaarder meebeweegt met de business requirements. Ik merk in dit artikel een veelgehoord misverstand: SOA is geen einddoel, maar een strategie voor betere bedrijfsvoering.
De reden om over te gaan op een soa is om sneller toegang te krijgen tot informatie. Dat wordt gevolgd door betere service naar de klanten toe. Percival. “En dat gaat hand-in-hand”.
Belangrijke derde reden is de volgende: Naast de snelheid van handelen zoals vermeld door Robbent Mekking speelt ook reductie van TCO (Total Cost of Ownership) op de bestaande en toekomstige applicaties een grote rol. Het grootste deel van de TCO zit in Maintenance van bestaande applicaties. Volgens een recent Gartner onderzoek geven bedrijven ongeveer 80% van hun IT budget uit aan maintenance op bestaande applicaties om in de business behoeften te blijven voorzien. Dit komt mede door de hoeveelheid koppelingen-interfaces onderling tussen de applicaties. SOA implementatie zal deze kosten verlagen door het sneller in kunnen spelen op de wisselende behoeftes van de business, mider aanwezige interfaces tussen de applicaties en de mogelijkheid bij een goede opzet van de businessprocessen het snel in en uitfaseren van applicaties.