De drempel voor bedrijven om over te gaan op een service oriënted architectuur ligt niet meer bij de it en business die te ver van elkaar af staan, maar is het gebrek aan praktische handvatten. Dit laat zien dat de service georiënteerde architectuur volwassen wordt ingezet.
Service oriënted architure wordt volwassen. Dat zegt Martin Percival, technical evangelist bij middelwareleverancier BEA Systems. Percival baseert dit op een onderzoek van BEA onder 330 klanten in twaalf landen. Voorgaande jaren was de belangrijkste drempel voor een organisatie één op het vlak van it en business. Nu wordt het gebrek aan praktische handvaten de belangrijkste drempel genoemd. "Het laat zien dat it en business met elkaar praten. Dat is goed. Het laat zien dat de markt nu volwassen is", zegt Percival.
Een ander kenmerk van de volwassenheid van soa is dat zowel de business als de it nu geld vrij maakt voor een service oriënted architecture. Van de respondenten zegt 46 procent dat het geld van zowel de business als de it komt. It is de grootse geldschieter met 24 procent. 22 procent van de respondenten zegt geld uit de business te krijgen. Volgens Percival kan er echter vanuit worden gegaan dat de business toch nog altijd de grootste drijfveer is achter het totale bedrag. "Zij bedenken waarschijnlijk het plan en laten de it het maken. Dus er is wel degelijk wat druk."
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat innovatie voor bedrijven de reden is te veranderen. Kostenbesparing komt op een tweede plek. "In de Noord-Europese landen zie je dat innovatie een belangrijke drijfveer is. In andere landen is kostenbesparing de belangrijkste reden", zegt Percival.
De reden om over te gaan op een soa is om sneller toegang te krijgen tot informatie. Dat wordt gevolgd door betere service naar de klanten toe. Percival. "En dat gaat hand-in-hand".