Grote internationale organisaties zijn vaak niet op de hoogte van de waarde en omvang van hun it-middelen, laat staan dat ze weten welke bijdrage it levert aan de bedrijfsvoering. Dit blijkt uit onderzoek van Micro Focus, leverancier van applicatiebeheer- en moderniseringsoplossingen.
Onderzoek in opdracht van Micro Focus wijst uit dat wereldwijd toonaangevende bedrijven de omvang en waarde van it-middelen vaak negeren in vergelijking met andere, regelmatig geëvalueerde bedrijfsmiddelen, zoals de omzet, eigendommen, kennis en het merk. Zo heeft minder dan de helft van de respondenten (48 procent) ooit de financiële waarde van de it-bedrijfseigendommen gemeten.
Bijna twee derde (60 procent) van de cfo's en cio's heeft geen idee wat de omvang is van de belangrijkste bedrijfssoftware. Daarbij weet bijna een derde (29 procent) niet wat de organisatie jaarlijks uitgeeft aan software. Opmerkelijk is dat zelfs 29 procent van de financieel leidinggevenden op dit vlak in het duister tast.
In opdracht van Micro Focus ondervroeg INSEAD 250 cio's en cfo's werkzaam bij bedrijven met een jaarlijkse omzet tussen de honderd miljoen en een miljard dollar, in Frankrijk, Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
Het onderzoek is uitgevoerd in navolging van een onderzoek van Micro Focus en KPMG in mei 2007. Hieruit bleek dat 90 procent van de toonaangevende bedrijven de waarde van it-investeringen verkeerd inschat of niet opneemt in hun jaarcijfers.
Jammer dat dit onderzoek geen vermelding maakt van het “Human Kapital – de hard werkende ict’ers die een volledig bedrijf dragen op hun schouders, dag in, dag uit”.
Materie is vervangbaar, maar on-the-job ervaring is wat telt en waar een bedrijf op draait, niet een server of ict-infrastructuur.
Welk marktonderzoeks-buro gaat hier eens een rekenmodelletje voor ontwikkelen?
Een van de in mijn ogen belangrijkste IT-Assets mis ik in het artikel: Informatie. Een goede manier om de waarde van bedrijfsinformatie in te schatten is om de potentiele schade te berekenen wanneer deze informatie bij de grootste concurrent terecht komt of deze informatie plotseling niet meer ter beschikking is.
Als zo’n waardering van de bedrijfsinformatie wordt gedaan, dan komen vele bedrijven tot het inzicht dat dit een van de waardevolste bedrijfsassets is welke men in bezit heeft. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan klantadministraties en productontwerpen.