Marc Pauly, directeur van Acer Benelux, zegt dat de dubbele focus op de consumenten- en business-to-businessmarkt zijn vruchten afwerpt. Naast de verkoop van pc’s moet nu ook groei komen uit de verkoop van servers, aldus Pauly. Online retailer Central Point is zeer te spreken over de samenwerking.
Pauly vertelt: "We zijn in het eerste halfjaar van 2007 met 63 procent gegroeid, mede doordat de markt sneller groeit dan verwacht. Volgens analisten zou de markt voor noteboooks met 12 procent groeien, maar dat is verdubbeld naar 25 procent. In het derde kwartaal van 2007 hebben we ongeveer 200.000 notebooks verkocht en ik verwacht voor het hele jaar 2007 zo'n 550.000 tot 650.000 notebooks in de Benelux te verkopen. In Nederland doen de notebooks met Vista het erg goed, in België wat minder. De groei komt doordat we steeds meer zakelijke resellers aantrekken, zoals Advisie, Imtech Brocom, Scholten Awater en Switch. Dat zijn allemaal resellers die sterk zijn in het middensegment. Zij hebben ons de afgelopen jaren eerst gevolgd en nu doen ze ook echt zaken met ons. Jaren geleden dachten veel mensen dat Acer maar even in de markt zou blijven, maar nu zijn we een gevestigd leverancier en de tweede notebookleverancier in de EMEA-regio." Acer blijft naast de notebooks ook groeien in de pc-markt, hoewel deze markt terugloopt, aldus Pauly. "Maar we groeien omdat we van onder uit de markt komen."
De focus van Acer ligt naast de consumentenmarkt nu ook volop in de zakelijke markt, vervolgt Pauly. "We zullen verder investeren in onze merknaam en meer bekendheid creëren rond ons productportfolio. Daarnaast zijn de support en het serviceniveau verbeterd, een van de eisen van resellers. We zullen nog meer aandacht aan de resellers schenken als we in januari ons nieuwe kanaalprogramma lanceren, maar meer details daarover volgen later."
Distributeurs
Acer blijft met vijf distributeurs werken, vervolgt Pauly. "Ik heb eerder gezegd dat drie tot vier distributeurs genoeg was, maar daar ben ik op teruggekomen. Ik heb ze alle vijf nodig om de resellers te bedienen. Met Tech Data en ETC bedienen we de resellers die Acer servers en storage van ons afnemen. Hiervoor is het Acer Altos Solution Partner program opgezet, een certificatieprogramma voor Acer Active- en Executives-partners. Zij worden door Acer gesteund bij de verkoop, service en support rond de Acer Altos Server en Storage oplossingen."
Partners
Partners zijn te spreken over de samenwerking, zegt Sebastiaan Hooft, directeur van online retailer Central Point: "Acer heeft ons als internet retailer altijd zeer serieus genomen. Vier jaar lang was met name Marc Pauly, overigens wel op een respectvolle manier, zeer duidelijk tegen ons over de exclusieve keuze voor het retail- en var-kanaal; internet paste daar niet in. Opmerkelijk was echter wel dat wij altijd zeer professioneel werden geassisteerd door de medewerkers van Acer. Toen Acer negatief in de media kwam met slechte doorlooptijden van notebookreparaties, waren wij zeer verbaasd. Wij hoefden slechts een mailtje naar onze contactpersoon op de helpdesk te sturen om een notebook van een klant direct om te laten ruilen voor een nieuwe. Op gezette tijden hadden wij zeer intensieve gesprekken over de ontwikkelingen in het internetkanaal, waarbij we over en weer veel informatie deelden. Het was voor ons, als ‘onofficiële partner', een zeer bijzondere haat-liefdeverhouding. Een jaar geleden is Marc Pauly naar ons toegekomen met de mededeling het online kanaal actief te willen ondersteunen. Wij hebben van Acer een set mogelijkheden gekregen die nog uitgebreider is dan de ondersteuning die we al kregen. Naast een premium positie voor aftersales is er een set marketingtools bijgekomen die voor ons zeer waardevol is. Het resultaat is dat Acer momenteel een tweede positie bekleedt in onze omzetcijfers en Acer altijd zeer hoog scoort in onze klanttevredenheidsonderzoeken."
Ferrari-notebook
Leuk weetje is dat er twee bekende Nederlanders rondlopen met een Acer Ferrari-notebook, aldus Hooft. "De eerste is Frans Bauer en de tweede is Mark Dakriet. Deze laatste is de afgelopen maanden het gezicht geweest van een grote Acer- en Samsung-marketingactie op onze website. Tijdens het Central Point Mark Dakriet VIP Concert zijn er dan ook heel wat Ferrari F1-caps weggegeven."