De Online consumentenbestedingen zijn met 38 procent gestegen. Het aantal nieuwe online kopers neemt toe, het gemiddeld besteedde bedrag is met 13 procent gestegen en online-kopers hebben steeds meer vertrouwen in iDEAL. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research naar winkelen via internet.
De online consumentenbestedingen door Nederlanders blijft stijgen. In de eerste zes maanden van 2007 is de markt ten opzichte van een jaar geleden met 38 procent gegroeid naar een omzet van € 1,84 miljard. Dat blijkt uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
Volgens onderzoeker Frank Sibbel komt de toename van het aantal online kopers mede door een nieuwe groep die via het web koopt. "Er is nog steeds een forse toename van het aantal nieuwe online kopers. In de eerste helft van 2007 hebben 6,2 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, daarvan deden ruim 800.000 kopers voor het eerst een online aankoop."
Sibbel ziet een sterke toename in online reisaankopen. ,"Ruim een derde van de online shoppers geeft aan in het afgelopen halfjaar via internet een reis te hebben geboekt." De omzet in de online reisbranche steeg ten opzichte van een halfjaar geleden met 35 procent naar € 830 miljoen in de eerste zes maanden van 2007. Reizen is daarmee goed voor 45procent van de totale online thuiswinkelmarkt. Andere grote online marktsegmenten zijn consumenten-elektronica, verzekeringen en kleding.
Meer bestellingen
De frequentie en het gemiddeld bestede bedrag nemen ook nog steeds langzaam toe. De bestelfrequentie is in de eerste helft van 2007 gestegen van gemiddeld 2,4 naar 2,5 bestellingen. Het gemiddeld bestede bedrag per online koper is in het afgelopen halfjaar gestegen van € 263,- naar € 297,-, een stijging van 13 procent.
Sibbel: "Online kopers zien steeds minder nadelen aan het kopen van producten of diensten via internet. Ruim een kwart van de online kopers geeft aan dat online shoppen voor hen geen enkel nadeel heeft. Voor internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan, zijn de verzendkosten de belangrijkste drempel voor online shoppen. Veiligheid van betalen is daarmee een minder belangrijk nadeel geworden. Hieraan heeft ook het betaalmiddel iDEAL bijgedragen. Driekwart van de online kopers ziet iDEAL als (zeer) veilig."
'Kijken, kiezen, kopen'
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumentenbestedingen: ,,Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: meer dan 800.000 consumenten die in de eerste helft van dit jaar voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd zorgt het verder toenemende consumentenvertrouwen voor steeds meer online bestedingen. Het gedrag van consumenten verandert. Was het voorheen op internet vooral ‘kijken, kijken, kijken', nu is motto meer en meer: ‘kijken, kiezen, kopen."
Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 700 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een onderzoek onder 2000 consumenten. De genoemde organisaties brengen sinds 1998 de thuiswinkelmarkt in kaart.