Nokia wil 8,1 miljard dollar op tafel leggen voor leverancier van digitale kaarten Navteq. De overname past in het plan van de telco om diensten te bieden die zich bewust zijn van waar de gebruiker zich bevindt (location-aware).
Nokia heeft zijn zinnen gezet op Tele Atlas-concurrent Navteq. Tele Atlas is overnamedoelwit van TomTom en Nokia wil Navteq overnemen voor 8,1 miljard dollar. Het wil daarmee bijdragen aan zijn plannen om location-aware diensten te gaan bieden op zijn mobiele telefoons.
Vorig jaar rapporteerde de Amerikaanse kaartenleverancier een omzet van een kleine 110 miljoen dollar, een stijging van 17 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Navteq heeft drieduizend mensen in dienst, verspreid over dertig verschillende landen. Daaronder vallen zevenhonderd carthografische analisten die jaarlijkst miljoenen kilometers rijden om de database met kaarten voor 69 landen up to date te houden.
Volgens Nokiabaas Olli-Pekka Kallasvuo zijn location-aware diensten een van de hoekstenen van de internetstrategie van het bedrijf. In dat licht nam het vorig jaar september al het Duitse navigatiesoftwarebedrijf gate5 over voor een niet nader bekend gemaakt bedrag.
De vraag is wie zich nog meer allemaal in de strijd gaan gooien (Google, Microsoft) en dat het gaat over puur navigatie of ook andere mobiele LBS diensten (location aware diensten) zoals ik beschrijf in mijn posting “Oorlog op gebied van navigatie en mobiele diensten” (http://www.yellowlab.nl/?p=62)