De Gebruikersvereniging Getronics PinkRoccade heeft de ‘Midoffice Community’ opgericht. Een gemeenschappelijke aanbesteding, zoals bij Dimpact en GovUnited/Andez-3, is geen doel. Gemeenten willen hun eigen tempo kunnen bepalen.
Bij de Midoffice Community van de Gebruikersvereniging Getronics PinkRoccade (GPR) zijn inmiddels twaalf leden aangesloten. Andere gemeenten, die systemen en diensten van de automatiseerder afnemen en lid zijn van de gebruikersvereniging, kunnen zich kosteloos aanmelden.
Volgens Helmer Koetje, burgemeester van de gemeente Twenterand en voorzitter van de gebruikersvereniging GPR, bestaat er onder de ruim tweehonderd leden een grote behoefte aan overleg met Getronics PinkRoccade over de invulling van de midoffice. Vandaar de oprichting van de Midoffice Community, om vorm te geven aan de vernieuwing van de publieksdienstverlening, de ambtelijke organisatie en het gegevensmanagement. Koetje benadrukt dat de club niet bedoeld is als inkooporganisatie, à la Dimpact en Gov.United. “De opzet past in de traditie van de gebruikersvereniging: als opdrachtgever de dialoog aangaan met de partner. Niet alleen als klant consumeren, maar ook meedenken over praktische problemen en ontwikkelingen.”
Cees Hamers, directeur productmanagement & strategie van Getronics PinkRoccade, stelt dat zijn bedrijf de componenten van de midoffice bouwt zonder afnameverplichtingen. Vervolgens moeten gemeenten zelf besluiten of ze de software en ondersteunende diensten afnemen en of daarvoor een aanbesteding nodig is. In dat laatste geval kan het betekenen dat er toch een andere leverancier uitrolt.
Eigen tempo
Voor Getronics PinkRoccade is de Midoffice Community een instrument om de wind uit de zeilen te nemen van initiatieven als Dimpact en GovUnited. Hierin bundelen gemeenten hun krachten en besteden ze de midoffice gezamenlijk aan. Vooral Dimpact is de automatiseerder een doorn in het oog. Hamers: “Bij GovUnited/Andez besteden de gemeenten nog in een gemeenschappelijk kader apart aan, maar bij Dimpact kunnen gemeenten lid worden om vervolgens midoffice-producten die al zijn ontwikkeld zonder aanbesteding af te nemen. Dat klopt niet.”
De Midoffice Community is in de opvatting van Hamers de “derde weg”. De opzet is niet verankerd in een aanbestedingscultuur met allerlei rechten en plichten. “Een gemeente hoeft bij ons niet per se een documentmanagementsysteem aan te schaffen omdat een midoffice-oplossing anders niet optimaal zou functioneren. In de Midoffice Community geldt een flexibele, stap-voor-stap-aanpak: gemeenten bepalen hun eigen tempo.”
Programmamanager Arjen Hof van GovUnited vindt dat Dimpact en GovUnited fundamenteel anders van opzet zijn dan de Midoffice Community. “Daar gaat het om het organiseren van een vraag richting leveranciers. Het zijn initiatieven van en voor gemeenten, mét keuzevrijheid. De Midoffice Community is vanuit één leverancier georganiseerd. Dat is wat anders dan een ‘derde weg.’” In zijn ogen zullen gemeenten hoe dan ook een gefundeerde afweging voor hun midoffice-aanpak moeten maken: regelen ze het helemaal zelf, sluiten ze zich aan bij een inkoopclub of doen ze het via hun leverancier.
Oprichters
Het elftal oprichters van de Midoffice Community bestaat uit Boekel, Edam-Volendam, De Ronde Venen, Goes, Huizen, Kapelle, Leudal, Nunspeet, Son en Breugel, Urk en Veere. Twenterand is lid nr.001. Wie het lid.nr.007 in de wacht sleept, is nog niet bekend.
‘Arjen Hof vindt wel dat Dimpact en GovUnited fundamenteel anders van opzet zijn dan de Midoffice Community. Bij deze twee gaat het om het organiseren van een vraag richting leveranciers. Dimpact en GovUnited zijn van en voor gemeenten’ ..,
Sorry, ik zie het verschil niet tussen Dimpact en GovUnited ten opzichte van de leveranciersafhankelijke verenigingen. Immers deze van en voor gemeentelijke inkooporganisaties creeren wel nieuwe monopolisten. Immers door de grootte van het aantal deelnemende gemeenten zal altijd Europees moeten worden besteed dwz: alleen de grote bedrijven en bekende combinaties hebben de meeste kans (zie de winnaars) en door de kudde mentaliteit hebben de eerste winnaars meestal een grotere kans ook de volgende aanbestedingen te winnen. De ironie is dat er steeds minder aanbieders komen in plaats van meer. Zijn het niet de (locale) overheden die driftig roepen dat er zo weinig marktwerking is en te weinig aanbieders?
Boven op de Andez lachen de winnaars van de aanbestedingen zich rot om de concurrentie die met behulp van de overheid een voor een ‘kopje kleiner’ worden gemaakt.
Het is juist aan te bevelen dat de overheden referentiekaders maken in de vorm van logische ontwerpen voor basisregistraties, zodat gegevensuitwisseling en ‘open’-communicatie tussen heterogene systemen gestandaardiseerd kunnen plaatsvinden. Daareentegen zijn inkoopcombinaties dodelijk voor innovatie en marktwerking!