EU-commissaris Neelie Kroes en haar Duitse collega Günter Verheugen zijn niet te spreken over de plannen van collega-commissaris Viviane Reding om dominante telecombedrijven te dwingen hun netwerk af te staan.
Vivane Reding, binnen de EU verantwoordelijk voor informatietechnologie, wil de concurrentie op de telecommarkt verbeteren door grote bedrijven zoals Deutsche Telekom en het Spaanse Telefónica op te splitsen. Volgens Kroes en Verheugen schaadt dit slechts de investeringen en verhoogt het de bureaucratie. Volgens de Financial Times heeft de boze reactie van Kroes en Verheugen geleid tot opschudding binnen de Commissie over hoe de ontwikkeling van ultrasnel breedbandnetwerken te ondersteunen en nieuwe aanbieders een kans te geven binnen de Europese Unie.
Reding stelt voor dat het mogelijk moet zijn om telecomoperators met een dominante marktpositie te dwingen om zijn netwerken en dienstverlening open te stellen voor concurrenten. Dit wordt ook wel functionele scheiding genoemd. Kroes is bang dat deze stap gevolgen heeft voor investeringen in voornamelijk ultrasnel breedband.
Toezichthouder
Naast de splitsing wil Viviane Reding ook een nieuwe Europese toezichthouder op telecombedrijven instellen. "Die kan alleen maar verwarring veroorzaken en afbreuk doen aan bevoegdheden van de Commissie", stelt Kroes in een intern document dat in handen is van de Financial Times. Verheugen en zijn departement zetten ook vraagtekens bij de noodzaak voor een instantie die 110 extra mensen nodig heeft.
Op 13 november besluit de Europese Commissie over de Europese markt voor telefonie en internet. Verwacht wordt dat Reding haar plannen daar officieel presenteert.
Boter op het hoofd ?
De Europese regeringen hebben enige decennia geleden er alles aan gedaan om the openbare nutsvoorzieningen zoals, post, telefoon, elektriciteit, gas en water te privatiseren. Nu zijn nagenoeg al deze bedrijven in handen van particuliere bedrijven, die zich niets aantrekken van grenzen en maar een doel voor oog hebben: Winst maken en wel zo snel mogelijk.
Een kind kan je uitleggen dat als er een kind is met snoep in de klas, dat deze een zekere macht bezit en misbruik zal maken van de situatie.
Politici worden nu geconfronteerd met zaken, die zij zelf veroorzaakt hebben en proberen via een achterdeur wederom weer controle te krijgen over nutsvoorzieningen. Dit loopt natuurlijk hopeloos mis, ongeacht hoeveel comissies de EU ook instelt. Politici missen de achtergrond informatie en hebben over het algemeen alleen interesse in korte termijn zaken en zaken waarbij hun ego gestreeld wordt. Ze zijn, om het plat te zeggen, over het algemeen aardig publiciteitsgeil en gedragen zich als pop- en filmsterren. (Zou het daarom zijn dat zoveel Amerikaanse overheidsdragers iets in de amusementswereld hebben gedaan?)
Het resultaat zal zijn dat de grotere nutsbedrijven, inderdaad afsplitsen en de niet renderende delen op deze manier eenvoudig en met EU steun kwijtraken en nog meer winst en invloed gaan krijgen, want deze denken op een langere termijn en zitten niet te wachten op populariteit.
Hoe meer de politiek zich hier mee bemoeit, hoe verder de consument in de put raakt. Uiteindelijk zijn de nuts bedrijven de lachende derde.
Dit is zeer interessant. Op dit aspect is de Energie en de Telecom sector goed vergelijkbaar. In beide sectoren zijn er ideeen om de productie en distributie functie op te splitsen.
En wat gaan de private sectoren dan doen: Niet meer investeren! Dit komt omdat je anders het gevaar loopt dat je de miljarden investeringen, die je moet doen en moet afschrijven over een periode van 10-tallen jaren, in beslag worden genomen door de publieke sector (Nationaal of Europees).
Om aan te tonen dat dit klopt, neem maar even een kijkje opde volgende slide/afbeelding: http://picasaweb.google.com/mobilepilot/EnergyUntil2100/photo#5096640807581728082
Op deze slide is te zien dat zowel de Energie als de ict-sector vrijwel niets meer investeren in de Infrastructuur, terwijl dat op dit moment zeer hard nodig is, zeker in de Energie Sector, voor een duurzame energie voorziening !
Bij de start van de liberalisatie van telecommunicatie is het model splitsing tussen netwerk en dienstverlening uitgebreid aan de orde geweest. Op zich is dat een model dat helder is qua structuur en uitwerking. Maar noch in Nederland noch in de EC/EU heeft men in de politiek hiervoor gekozen. Inmiddels is er een overaanbod aan netwerken ontstaan, concurreren alle marktpartijen binnen het huidige stelsel met elkaar, zijn de prijzen fors gedaald en treden de regelgevers zelfs steeds verder terug. Nu nog een keer alle spelregels veranderen is onverstandig en helpt niemand verder.