Met een nieuw all-in servicepakket voor mfp’s duikt Konica Minolta als het ware in de machine om toner, teller of printvolumes te bekijken. Erik Klute, productmanager bij Konica Minolta, legt uit wat Remote Care inhoudt en wat resellers eraan hebben.
"Onze software speelt data door van de mfp naar onze server, via gsm of gprs-verbinding. Dat levert veel meer informatie op dan voorheen mogelijk was. Met die gegevens kunnen we onze mfp-diensten nauwkeurig afstemmen op de specifieke behoeftes van individuele eindgebruikers."
Het nieuwe mfp-servicepakket, Remote Care, houdt in dat Konica Minolta de gebruiksmaterialen voor de klant beheert en tellerstanden in de gaten houdt. Ook is het een systeem voor storingsmeldingen. "Met deze dienst voorkomen we bijvoorbeeld dat de klant onverwachts op lege toner stuit en niets op voorraad heeft. De machine stuurt ons vóór het zover komt een mailtje. Wij zorgen dat de klant weer voorzien is."
In welk opzicht is dit een goede ontwikkeling voor resellers? Klute: "We halen niet alleen meldingen binnen dat bijvoorbeeld de toner bijna op is. De tellerstanden worden ook opgenomen. Aan de hand daarvan wordt de eindgebruiker gefactureerd. Als we merken dat de afdrukvolumes maand na maand toenemen, is het misschien tijd voor een grotere machine. Dat is dan een kans die we doorspelen naar onze resellers."
Hiermee wijkt Konica Minolta dus niet af van de gebruikelijke rolverdeling: "Wij verzorgden voorheen ook al de service op elke mfp die geleverd wordt, ook als de dealer die levert. De reseller ontvangt als voorheen marge op het aantal afdrukken dat op de mfp wordt gemaakt." Met de nieuwe service kan dat dus nauwkeuriger worden vastgelegd.
Konica Minolta heeft bewust niet gekozen om het dataverkeer via ip te regelen. "Het gaat via een veilige gsm of gprs mobiele verbinding, dan maken we geen inbreuk op het netwerk van de klant. Vaak willen klanten dat ook niet."
Klute benadrukt dat dit slechts de eerste stappen in deze richting zijn. De service wordt verder doorontwikkeld. Binnenkort wil Konica Minolta de informatie die ze verzamelen delen met partners. "Via het online resellerportaal bijvoorbeeld."
Voor meer informatie over Remote Care: www.remotecare.nl