Zo’n tien jaar geleden daagde HP rivaal Xerox voor de rechter om vermeende schending van rechten op printervullingen. Die van Xerox pasten namelijk ook in de printers van HP. Nu vliegen de twee rivalen elkaar wéér naar de spreekwoordelijke keel.
De strijd is opgelaaid toen Xerox deze week vijf nieuwe printers en mfp's introduceerde. In zijn marketingcampagne vergelijkt Xerox zijn eigen solide-inkttechnologie met de kleurentechnologie van marktleider HP. Xerox zou goedkoper en zuiniger zijn dan HP. Met de technologie van Xerox zijn de kosten voor een kleurenuitdraai hetzelfde als voor een afdruk in zwart-wit. Daarop antwoordde HP dat de technologie van Xerox gebrekkig en achterhaald is.
De kleurenprintingmarkt maakt momenteel enorme groei door, waardoor de concurrentiestrijd om het winnende marktaandeel verhevigt. Resellers reageren vooral nuchter: "We blijven gewoon verkopen waar de klant om vraagt", vertelt Brian Seelinger van Erie Computer aan het Amerikaanse CRN.
HP introduceerde onlangs zijn Print 2.0 strategie in Rotterdam, terwijl Xerox kort daarvoor zijn Extensible Interface Platform bekend maakte.