Lawson wil zich toeleggen op het beter bedienen van specifieke sectoren met zijn erp-software. Het definieerde twaalf segmenten en gaat specifieke erp-pakketten leveren die zijn toegespitst op de werkzaamheden van bedrijven in deze sectoren. Versimpeling is daarbij het sleutelwoord.
"Daden zeggen meer dan woorden", opent Lawson-ceo Harry Debes de persconferentie. "There's a lot of sizzle, but not enough steak in the it-market." Hij doelt op zijn grootste concurrenten in de mkb-erp-markt, SAP en Oracle. "We hebben vorig jaar Intentia overgenomen en ons toen een aantal doelen gesteld. Deze doelen hebben we waargemaakt, iets dat we trots op zijn." De omzet van Lawson groeide over het gebroken fiscale boekjaar 2007 met 12 procent naar 750 miljoen dollar. Daarnaast verschijnt er een gloednieuwe productlijn. Aan integratie van Intentia- en Lawson-producten doet hij niet. "Dan krijgt een zuivelfabriek een softwarepakket met alle erp-mogelijkheden voor een ziekenhuis. Dat is onhandig en ongewenst." Hij verwijst naar concurrenten Oracle en Microsoft die na overnames de producten veelal wél integreerden met hun bestaande lijnen. "Dat is voor het bedrijf zelf heel makkelijk, maar dat maakt het leven van de klant niet altijd makkelijker."
Manilla
Een doel dat Lawson zichzelf stelde was het verlagen van de kosten en de noodzaak van dienstverlening. "Vaak is het zo dat voor iedere dollar die aan software aangeschaft wordt door een bedrijf, er zes tot tien dollar aan dienstverlening nodig is. Wij willen dat voor iedere dollar software slechts voor één dollar aan service nodig is." Daarvoor bouwde het bedrijf implementatie-templates die onder meer zijn gebaseerd op best practices en vooraf vastgestelde parameters.
Ook opende het in Manilla een service center waar op dit moment 425 mensen aan het werk zijn voor de erp-leverancier. "Het gaat ons niet om het uitbesteden van banen naar een goedkopere locatie, maar om de capaciteit te vergroten van onze productie zodat we kunnen voldoen aan de groeiende vraag", licht Debes toe.
De diepte in
Het komende jaar wil Lawson meer de diepte in. "We hebben twaalf marktsegmenten gedefinieerd waarop we ons toeleggen. Voor deze segmenten gaan we specifieke oplossingen maken onder de mantra ‘simpeler is beter'. We willen niet verbreden, maar juist de diepte in. De mode-industrie is onder te verdelen in onder meer schoenen, sportkleding, lingerie, et cetera. Eten en drinken valt weer uiteen in onder meer de vlees-, vis- en zuivelindustrie. Deze industrieën vragen allemaal om een specifieke oplossing. Die willen wij gaan bieden, zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van hun erp-pakket." De erp-software van Lawson voor de zorgsector is in de Verenigde Staten al veelgebruikt. "We hebben zo'n 50 tot 60 procent van de markt in handen." Debes wil deze oplossing het komende jaar ook uitbreiden naar Europa.
Leuke concurrentie
Gemeten in totale omzet uit het mkb over 2006 is Lawson (664 miljoen dollar) de zevende speler op de erp-markt. SAP (2,563 miljard dollar) is de grootste, op de voet gevolgd door Oracle (2,328 miljard), Intuit (2,198 miljard) en Infor (2,075 miljard). Is het wel mogelijk om succesvoller te zijn dan deze concurrentie? "Ik vind niets leuker dan te concurreren met grote spelers als Microsoft (zesde plaats: 989 miljoen dollar – red.), Oracle en SAP", lacht Debes. "Het komt ieder kwartaal veertig keer voor dat we een deal winnen waarvan de meeste mensen hadden verwacht dat die wel naar een van hen zou gaan." Het mooiste voorbeeld vindt hij de deal die Lawson een klein jaar geleden sloot met Zeppelin, de oud-fabrikant van de luchtschepen en nu dealer van Caterpillar-machines. "Hun hoofdkantoor zit op slechts 30 kilometer afstand van het hoofdkantoor van SAP."
Simpeler is beter
Lawson ontwikkelde een animatiefilmpje om hun bedrijfsmotto uit te dragen. "We hebben het op YouTube gezet en het is al heel vaak bekeken", zegt Debes niet zonder trots.