HP, Acer en Apple zijn echte kanaalspelers. Dankzij hun consistente kanaalprogamma’s heeft het indirecte verkoopmodel gewonnen. “Het directe verkoopmodel is verslagen”, zegt Steve Brazier, president en ceo van Canalys.
Brazier vertelt: "Acer, HP en Apple zijn de afgelopen tijd succesvol in hun verkoop. Dat komt door de stabiele kanaalstrategie die ze voeren. Ze hebben een goed geïntegreerd supply chain met de juiste producten, een geïntegreerd it-systeem, een concurrerende kostenstructuur, verkopen samen met partners, hebben een goed voorraadbeheer, een goed account management en een transparante kanaalstrategie om conflicten tegen te gaan. Ook is het kanaalbeleid van de drie leveranciers in balans. Dat bestaat uit een globale strategie, aangepast met lokale businessmodellen. Dat moet ook wel, want je hebt te maken met lokale prijzen en promoties." Door deze ontwikkelingen zal het directe verkoopmodel niet herstellen, aldus Brazier. "Het kanaal heeft het directe verkoopmodel verslagen, omdat het efficiënter werkt."