Acer is van plan flink door te groeien in de pc-markt en wil voor eind 2007 de tweede pc-speler zijn in de EMEA-regio. De fabrikant is begonnen met de integratie van de overgenomen pc-leveranciers Packard Bell en Gateway. Deze merknamen zullen na de fusie blijven bestaan, aldus Gianfranco Lanci, president van Acer.
Lanci zegt dat de markt voor notebooks in de lift zit. De verkoop stijgt in alle regio's, vooral in ‘emerging markets' en door de toenemende vraag vanuit consumenten en mkb. Microsoft Vista is nog geen factor voor de sterke groei; het nieuwe besturingssysteem heeft tot nu geen grote impact op de pc-industrie, aldus Lanci. Hij zegt dat marge en winst maken in de pc-markt ‘een blijvende uitdaging' is, vooral door de felle concurrentie. Succes is ook afhankelijk van de vorm, connectiviteit en ontwerp van een notebook, aldus de topman van Acer.
Lanci verwacht dat Acer sterker wordt. Hij zegt dat 2007 een topjaar is voor een aantal pc-leveranciers (Acer, HP en Apple). In het eerste halfjaar van 2007 werden in totaal 121,2 miljoen pc's verkocht. 74,9 procent hiervan waren desktop pc's en 46,2 procent notebooks. Lanci: "We worden eind dit jaar nummer drie (na HP en Dell) van alle pc-leveranciers, met een omzet van 12,5 miljard dollar. Eind 2007 zullen we Lenovo passeren. In de wereldwijde markt voor notebooks zijn we al nummer drie. Die opmars moet ook lukken dankzij ons industrial design (ID) en de sterke groei in opkomende markten."
Acer zegt zijn positie in de EMEA-regio vast te houden, waar Acer bijna 14 procent marktaandeel heeft. Lanci: "In het tweede kwartaal van 2007 zijn we als pc-leverancier nummer twee in EMEA en nummer één in notebooks. Om aan de top te blijven moeten we lagere operationele kosten hebben. Dat is nu 7,95 procent, maar dat moet minder en dat gaat ook lukken. Ook moeten we het voorraadbeheer in de gaten houden. We hebben nu een buffer met geboeg beschikbare producten en componenten."
Lanci verwacht verdere groei in de retail met de overgenomen bedrijven Packard Bell en Gateway. "Packard Bell is financieel gezond en goed in de verkoop van notebooks en desktops. Het merk is sterk in de Europese retail, ook in Nederland."
De combinatie Acer, Gateway en Packard Bell wordt een bedrijf met een omzet van 20 miljard dollar. In 2008 wil Acer meer dan 24 miljoen pc's verkopen, zegt Lanci: "We zijn door de overnames een sterke globale pc-leverancier geworden. We zullen een ‘multiple branding' volgen. De Gateway- en Packard Bell-merken blijven gewoon bestaan. Dat is een sterke factor om succesvol te zijn. We doen dit omdat er verschillende soorten pc's voor diverse soorten gebruikers bestaan. Denk maar aan consumenten, digital home, professional en gaming. Je hebt notebooks voor de zakelijke en de consumentenmarkt, de tablet pc en UMPC."