HP kondigde onlangs zijn nieuwe Print 2.0-strategie aan. Print 2.0 omvat nieuwe afdruktechnologie, webgebaseerde afdrukservices, producten, allianties en relaties. Hiermee wil het bedrijf nieuwe markten aanboren en in de toenemende vraag naar online collaboratie voorzien.
Verder presenteerde Robert Meulenbrug, directeur Imaging & Printing Group HP Nederland, vijf nieuwe ipaq's met HP software en services voor de mobiele gebruiker. Opvallend was een nieuwe desktop die de helft kleiner is dan vorige generaties en achter de monitor gekoppeld.
Propositie
Volgens HP is Print 2.0 voor zakelijke gebruikers een aantrekkelijke propositie om met de nieuwe generatie digitaal printing platform hogere afdruksnelheden en lagere afdrukkosten voor hoge volumes te kunnen realiseren. Verder wordt in reactie op huidige trends het afdrukken vanaf internet vergemakkelijkt. Tenslotte breidt HP met Print 2.0 digitale content creatie en publishing platforms uit naar alle klantensegmenten.
HP voert Print 2.0 uit en blijft verdere innovatie over de gehele printing business stimuleren. Deze algehele strategie is er op gericht om de bekwaamheid van het bedrijf te versnellen om een meer significant deel van de 53 biljoen pagina's, die naar verwachting in 2010 in de markt zullen worden geprint, te bemachtigen. "Met Print 2.0 versterken we de kracht van het internet als toegangspoort voor onze klanten om te communiceren, samen te werken en te publiceren op een wijze die tot nu toe niet mogelijk was", aldus Vyomesh Joshi, executive vice president van de Imaging and Printing Group (IPG) van HP.
Nieuwe hardware
HP IPG introduceerde in Rotterdam vier nieuwe producten met een aanraakscherm, waaronder twee mobiele fotoprinters met het grootste aanraakscherm in de markt. Ook was er mogelijkheid kennis te maken met zeven nieuwe printermodellen met een vaste en draadloze netwerkaansluiting.
Nieuwe allianties
HP is een alliantie aangegaan met Flickr, Windows Live Spaces en Yahoo om het afdrukken vanaf internet te vergemakkelijken. Dit najaar wil Flickr de Tabblo-technologie van HP integreren in zijn site. Dit moet het voor leden mogelijk maken om uiteenlopende ‘producten', zoals fotoalbums, collages en fotokubussen, helemaal naar wens samen te stellen en af te drukken. Verder kunnen gebruikers van HP Snapfish en Windows Live Spaces door HP's alliantie met Microsoft heel gemakkelijk hun eigen album en dat van hun vrienden afdrukken als ze dit materiaal met hun Snapfish-accounts eerst op Spaces zetten. HP werkt ook samen met Yahoo!, met als resultaat een Printing Toolbar waarmee de gebruiker met één klik toegang tot gratis online-cursussen, afdruktips, creatieve projecten, ondersteuning en speciale aanbiedingen heeft.
Internet als publicatieplatform
Om zijn platform voor het publiceren en creëren van digitale content uit te breiden naar meerdere klantensegmenten heeft HP diverse nieuwe webgebaseerde diensten geïntroduceerd. Met het webgebaseerde HP Imaging and Printing Open Extensibility Platform bijvoorbeeld kunnen ontwikkelaars toepassingen maken voor branchespecifieke behoeften, zoals beveiliging of naleving van voorschriften en opnames, in een flexibele en apparaatonafhankelijke omgeving.
Speciale weblog
Patrick Scaglia is chief technology officer van HP IPG. Hij heeft een blog over Print 2.0 opgezet, waarin alle mogelijke onderwerpen over de imaging en printingstrategie van HP aan bod komen. Deze blog is te lezen op www.hp.com/go/print20.