Hoewel GX al meer dan tien jaar bestaat, groeit het juist de laatste jaren als kool. Hun contentmanagementsysteem wordt gebruikt door het merendeel van de Nederlandse top 20 websites.
Wij richten ons specifiek op high-profile, high-traffic sites”, vertelt Martijn van Berkum, cto en een van de oprichters van GX. Omdat het daarbij veelal om de ‘buitenkant’ van grote organisaties gaat, spelen zaken als branding, verkeer en zoekmachine-optimalisatie een belangrijke rol. “Een bedrijf als KPN genereert heel veel geld via hun elektronische formulieren. Als daar een veldje niet goed staat, dan scheelt dat gelijk substantieel op de online omzet. Onze software levert bijvoorbeeld de formulier-engine die daar achter zit, en zorgt voor de koppeling naar de back-office. Implementatie, vormgeving en hosting worden door partners gedaan.”
Top 20
Hoewel GX al veel langer bestaat, is het bedrijf juist de laatste jaren enorm gegroeid. “We zijn ontstaan in ‘95, ‘96”, vertelt Van Berkum. “Dat was op de Nijmeegse universiteit. Studenten waren in die tijd de enigen die toegang hadden tot en verstand hadden van internet. Er waren zo weinig bedrijfjes dat we vanaf het begin al websites bouwden voor grotere klanten. Mercedes is nu al twaalf jaar klant.”
Andere bekende namen zijn Voetbal International en Planet.nl. “Wij doen het merendeel van de sites in de Nederlandse top 20”, zegt Van Berkum. “Die verwerken miljoenen pageviews per dag. Als de competitie in augustus weer van start gaat, krijgt VI een heleboel verkeer te verwerken.” Dat maakt deze websites ook zo complex. “Onze software kan geclusterd worden. Soms wordt een enkele site door tientallen servers gedraaid.”
Nieuwe functionaliteit
“In 1998 kregen we het gevoel dat we steeds hetzelfde aan het doen waren. We zijn ons toen meer gaan richten op het bouwen van een softwareproduct en het implementeren daarvan. Daarvoor waren we een full-service bureau dat alles tot aan het schrijven van teksten en de vormgeving zelf deed. Vandaar dat we in 2000 ook relatief weinig last hadden van het barsten van de internetzeepbel; we hadden heel specifieke kennis in huis.”
“Het voordeel van software is dat je het maar één keer hoeft te maken”, aldus Van Berkum. “Je business komt zo een beetje los van het aantal mensen dat je in dienst hebt.” Op dit moment is de verdere ontwikkeling van de WebManager-software dan ook de grootste prioriteit van GX. “Dit jaar steken we twintig procent van onze omzet in het product. Dat loopt in de miljoenen. Er werken nu ongeveer twintig man aan de software. Zij zijn bijna allemaal bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit.”
Open source
Belangrijkste innovatie op dit moment is volgens Van Berkum de modulaire architectuur op basis van wcb-componenten (webManager component bundles). Deze bevatten elk een stukje functionaliteit dat aan het systeem kan worden toegevoegd, terwijl alles gewoon doordraait. “We zijn nu bezig om daar een marktplaats voor op te zetten. Zo kunnen anderen componenten voor ons cms ontwikkelen en vervolgens daar aanbieden. We zullen daarvoor ook een goed deel van onze eigen software met een software development kit (sdk) als open source beschikbaar maken.”
GX doet zelf al zo veel mogelijk met open source. “Alles is op Java gebaseerd. De opslag en het gebruik van de content doen we bijvoorbeeld volgens de java content repository-standaard. Apache Jackrabbit is daarvan de referentie-implementatie. Wij zijn wereldwijd de eerste die dat in een commercieel product inzetten.”
Krapte
GX heeft op dit moment 125 mensen in dienst en nog eens veertig vacatures open staan. Het bedrijf doet wel al buitenlandse websites, maar heeft nog geen klanten buiten Nederland. Volgens Van Berkum komt daar snel verandering in. “We zijn nu bezig met het opzetten van een vestiging in Duitsland”, vertelt hij. “Er zijn al overeenkomsten gesloten met Duitse implementatiepartners. Bovendien nemen we op korte termijn een directeur International Business Development in dienst. Gezien onze ambitie is ook een sprong naar de Verenigde Staten voor de handliggend. We denken daar nu over na.”
Ook binnen Nederland breidt GX sterk uit. “Het zoeken naar nieuwe ruimte is een constante. We hebben naast de vestiging in Nijmegen al een kantoor in Amsterdam. Daar zitten ongeveer vijftien mensen. Komende maand gaan er nog eens tien mensen naar de nieuwe GX Public-vestiging in Eindhoven.”
“De strategie is om steeds groepen af te splitsen naar nieuwe vestigingen, bij voorkeur dicht bij de universiteiten. We hebben hier nu drie man p&o zitten. Een daarvan is fulltime headhunter. Daarnaast hebben we allerlei bureautjes ingeschakeld. Nu de markt zo krap is, rekenen die echter woekerprijzen.”
Voetballen in het park
Van Berkum schat de kansen om de ambities van GX te kunnen verwezenlijken hoog in. “Er zijn geen grote leveranciers die dit soort software maken. Elk land heeft zijn lokale helden. Ze zijn allemaal tachtig tot driehonderd man groot en beginnen nu net als wij over de grens te kijken.”
Over het aantrekken van nieuw personeel maakt van Berkum zich geen al te grote zorgen. “Ons voordeel is dat we heel aansprekende sites bouwen. Dat en de complexiteit maken ons aantrekkelijk voor techneuten. TomTom genereert met 350 mensen een omzet van een miljard. Bij bedrijven als Microsoft en Google kun je je hond meenemen naar je werk en wordt je lunch gemaakt door een chef-kok. Zoiets spreekt ons wel aan. Mensen worden hier afgerekend op hun professionaliteit, maar we zijn een informeel bedrijf gebleven. We sturen nog steeds mailtjes van ‘zullen we vanavond gaan voetballen in het park?’.”