Steeds meer bedrijven vragen zich af of ze hun automatisering of gedeeltes daarvan moeten uitbesteden. Uitbesteden kan heel slim zijn. Je hoeft geen eigen mensen meer in dienst te nemen die ziek, zwanger of vakantie durven nemen en om de twee jaar op cursus moeten omdat Microsoft weer met een nieuwe versie komt. Maar bovenal, je kunt je concentreren op je eigen kernactiviteiten.
Zelf doe ik ook nooit dingen waar ik niet goed in ben. Ik ben bijvoorbeeld a-technisch, dus voor zelfs het meest simpele klusje vraag ik een klusjesman. Om niet te dom over te komen spaar ik de klusjes altijd op zodat het nog wat lijkt ook. De klusjesman is er inmiddels aan gewend, maar toen ik hem de eerste keer vertelde dat ik het niet voor elkaar kreeg om een lamp aan het plafond vast te schroeven, zag ik hem denken: “Hoe heb jij je vrouw ooit zwanger gekregen?”.
Als ik een apparaat koop, dan koop ik ook altijd de meest simpele uitvoering (groene knop voor aan, rode knop voor uit en blauwe knop voor het geval ik niet meer weet welke knop ik moet indrukken).
Dus ik begrijp bedrijven heel goed dat ze hun ict uitbesteden en dan kun je misschien in eerste instantie dom overkomen, maar daar raak je wel aan gewend. Of je echt goedkoper uit bent is natuurlijk maar de vraag. Ik vertelde eens trots aan mijn jongere broer die ook in de ict zit dat dankzij onze diensten een klant van ons twee FTE’s had uitgespaard. Logisch zei hij: “Die twee werken nu bij jullie.”