SAP introduceerde op 19 september het SAP Business ByDesign, een complete on-demand zakelijke software oplossing die specifiek gericht is op een nieuwe markt van potentiële, snelgroeiende mid-market klanten. De softwaremaker zegt zijn partnerecosysteem te willen uitbouwen rond de nieuwe propositie.
Business ByDesign, voorheen bekend als A1S, is ontworpen rond vier belangrijke principes: complete, gebruiksgemak, aanpasbaar en aanzienlijk de tco omlaag brengen. Diensten en ondersteuning zijn er ook ingebouwd. Voor het eerst biedt SAP de mogelijkheid voor geselecteerde klanten om de oplossing tijdelijk te kunnen evalueren en zelf ervaren voor op de aankoop over te gaan. Tegen een maandabonnement van 149 dollar per maand per gebruiker verwacht het bedrijf aanzienlijke afzetmogelijkheden.
De oplossing wordt al live gebruikt door een testgroep van eindgebruikers. Het is vanaf nu beschikbaar voor geselecteerde klanten in de Verenigde Staten en Duitsland. Ook early-adopters in China, Frankrijk en Groot-Brittannië kunnen nu over de oplossing beschikken. In de loop van 2008 wordt dit product uitgebreid naar meer markten waaronder Nederland.
Henning Kagermann, ceo, SAP AG: "De technische voordelen van soa worden gerealiseerd op het niveau van zakelijke processen. Hiermee kunnen eindgebruikers uit de middenmarkt het volle potentieel van nieuwe zakelijke trends ontsluiten zonder dat ze daarvoor it-deskundigen hoeven te worden. "
Nog vroeg dag, meent Forrester
Analisten van Forrester waarschuwen dat het nog vroeg dag is en dat er een hoop werk wacht om het product te en de verkoopstrategie verder te ontwikkelen. Paul Hamerman, analist bij Forrester: "SAPs officiële aankondiging van SAP Business ByDesign, voorheen bekend als A1S, richt zich op middelgrote ondernemingen die door complexe erp-implementaties met hun handen in het haar zitten. De oplossing wordt aangeboden als een hosted service waarop je je kunt abonneren. Het bevat tools van een hoog niveau die snel geïmplementeerd kunnen worden. SAP bidet daarbij een probeer-voor-je-koopt strategie waarmee het nog eens afwijkt van het traditionele model. De annoncering is slechts de eerste stap in een langdurig traject omdat er nog veel werk aan de winkel is om het product en de verkoopstrategie te verfijnen."
Grotere rol voor partners
SAP is internationaal in gesprek met it-dienstverleners en partners voor het opstarten van het partnernetwerk. In Nederland wordt hier in 2008 verdere invulling aan gegeven. Vooralsnog zijn er geen concrete afspraken met potentiële partners gemaakt. Voor het volledige (Engelstalige) persbericht, ga naar http://www.sap.com/company/press/press.epx?pressid=8270.