Gisteren onthulde de Duitse softwaregigant SAP dat het bedrijf een toepassing gaat aanbieden via internet. Daarmee zet SAP een grote stap op de markt van Software-as-a-Service (SaaS) en gaat de concurrentie aan met bedrijven als Salesforce.com.
SAP Business ByDesign is de naam van het on-demand pakket dat SAP binnenkort op de markt wil brengen. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend in New York. Het zou gestoeld zijn op vier sleutelprincipes: compleetheid, gebruiksgemak, aanpasbaarheid en goedkoop en wordt momenteel gebruikt door testklanten in de Verenigde Staten en Duitsland.
Met het pakket betreedt SAP de booming markt waarin allerlei toepassingen worden aangeboden als webdienst. Volgens het bedrijf heeft deze markt een potentie van zo’n 15 miljard US dollar (11 miljard euro) en zijn dergelijke producten vooral interessant voor bedrijven met honderd tot vijfhonderd medewerkers.
Voor SAP betekent Business ByDesign een geheel nieuw zakelijk model. Henning Kagermann, de ceo van SAP: "Het is ontworpen om de it voor middelgrote bedrijven drastisch te vereenvoudigen. De Cost of Ownership wordt substantieel verlaagd en efficiëntie wordt gecombineerd met businessflexibiliteit."
Klanten hoeven niet meer vooraf flinke licentiekosten te betalen, maar betalen een maandelijks bedrag per gebruiker. In het geval van SAP komt dat neer op 150 dollar of minder. In het algemeen lijken steeds minder (potentiële) klanten bereid om op de oude manier software aan te schaffen. In het pakket zitten onder andere applicaties voor projectmanagement, supply chain management en klantrelatiemanagement (crm).
Software-as-a-service, waarbij de toepassingen als webdienst worden afgenomen, is dan ook in opmars en verplicht steeds meer traditionele softwarebedrijven om ook webdiensten aan te bieden. Grootste speler op de SaaS-markt is momenteel Salesforce.com, die een uitgebreid crm-pakket online aanbiedt.
Uitstekende keuze! Eindelijk kan het mkb ook gebruik gaan maken van een integrale oplossing, zonder lange implementatietijden en hoge kosten.