Nederlanders hechten veel waarde aan de betrouwbaarheid van de ict-systemen van bedrijven waarmee ze zakendoen. Is de ict niet veilig of niet op orde, dan schaadt dat het vertrouwen dat consumenten hebben in de betreffende onderneming.
Meer dan andere Europeanen zijn Nederlanders bezorgd over het veiligheidsniveau dat wordt geboden door de bedrijven waarmee ze zaken doen. Dat blijkt uit recent onderzoek van ict-leverancier Unisys. Onbetrouwbare en daardoor onveilige ict heeft bij tweederde van de Nederlanders negatieve invloed op het vertrouwen. De andere kant op geredeneerd, blijkt ict die juist wél betrouwbaar is het consumentenvertrouwen veel minder te stimuleren.
De onderzoekers leiden hieruit af dat Nederlanders weliswaar bezorgd zijn over de veiligheid van hun gegevens, maar ook rekenen op betrouwbare ict bij organisaties en instellingen. Banken worden als betrouwbaarste bedrijven gezien (52 procent), gevolgd door de farmaceutische industrie (49 procent). Het minste vertrouwen hebben ze in de energiesector, luchtvaart en plaatselijke overheden.
Persoonsgegevens
Frank Kaalen, vicepresident en landenmanager van Unisys Nederland: "Nederlanders rekenen duidelijk op organisaties met betrouwbare ict. Organisaties die zich niet bezighouden met veilig zakendoen en de bescherming van persoonsgegevens, zullen merken dat het vertrouwen van consumenten zal verminderen." Hij roept bedrijven op zich te richten op veiligheid en betrouwbaarheid.
Recente phishing-incidenten, waarbij veel Nederlandse bankklanten in nep e-mailberichten werden verwezen naar malafide websites, tonen volgens de automatiseerder het risico dat persoonlijke data in verkeerde handen kan vallen. Het niet beschermen van privacy speelt dan ook een belangrijke rol in de verslechtering van het vertrouwen.
Biometrie
Bijna driekwart van de Nederlanders ziet in biometrie een technologie die het vertrouwen kan versterken. Zo vinden ze het geen probleem als banken, creditcard-maatschappijen, zorg- en overheidsinstellingen biometrie gebruiken om de identiteit te controleren.
René Head, bij Unisys verantwoordelijk voor enterprise security op het Europese vasteland, ziet hier een belangrijke rol voor de ict-gemeenschap weggelegd. "Er ligt een grote kans voor organisaties om het vertrouwen van consumenten te winnen door voordelen uit technologie en veiligheid te halen, of het nu gaat om de bescherming van persoonsgegevens of het aanbieden van nieuwe producten en diensten."
Vertrouwen gaat niet alleen over veiligheid maar ook over beschikbaarheid. Als de site van een winkel offline is heeft die winkel pech. Maar als de site van de bank offline is heeft de klant pech.
Case: ING maakt(e) gebruikt van een navigatie voor haar site waarvan sommige links via Sitestat liepen. Omdat het sitestat-domein nogal eens geblokkeerd wordt, waren die onderdelen van hun site niet overal toegankelijk. Omdat ‘mijn’ Postbank in de toekomst mogelijk gaat integreren met de ING-diensten let ik scherp op de bereikbaarheid van hun site. Beschikbaarheid van financie diensten is voor mij een reden om van bank te veranderen.
Natuurlijk is veiligheid belangrijk, zeker voor een bank. Maar als IT-er weet ik dat een groot deel van het veiligheidsrisico bij mij als gebruiker ligt. Ik kan echter weinig doen aan de beschikbaarheid.