Amerikaanse it-dienstverleners ondervinden de grootste groei in inkomsten van bedrijven als Novell en HP en technologieën zoals Linux, identiteitsbeheer en virtualisatie. Dit bericht het Amerikaanse CRN. Hun top vijf melkkoeien en andere tips werden gedeeld tijdens het CMP Channel Group’s Fast Growth 100 congres op 18 september.
Een belangrijke zet om je in de markt te onderscheiden is om je techneuten zich helemaal te laten richten op een specifieke technologie en ze daar het allerbeste in te laten worden.
Nauwe samenwerking met bedrijven als Novell en HP, het volledig benutten van relevante programma's en de ondersteuning die ze op allerlei manieren bieden is ook een essentieel deel van de strategie van succesvolle it-dienstverleners. Zo is HP heel doortastend om te zorgen dat partners klanten winnen van concurrenten Dell, IBM, EMC en NetApp moeten concurreren. Novell heeft bijvoorbeeld een programma waarbij partners andere partners kunnen vinden aan wie ze diensten en dure techneuten kunnen uitbesteden tijdens rustige periodes of tussen projecten in.
Virtualisatie kan nóg beter
Nog een snelle groeikans is het kunnen laten samenwerken van de honderdduizenden virtuele servers binnen de grotere bedrijven. Die zijn nu klaar om verder geoptimaliseerd te worden en zo kunnen kosten verder omlaag worden gebracht voor de eindklant en meer productiviteit uit bestaande investeringen worden gehaald.
Ook een strategie is om open source samen met een core softwareleverancier te bieden en te combineren met technologie zoals Novell, identity management of SIF (School Interoperability Framework).
Linux voor de desktop
Het lijkt erop dat Linux bredere marktacceptatie ondervindt, met mogelijk meer vraag naar Linux voor de desktop. Misschien dat Linux en open source voor de desktop een groeikans gaan bieden zoals identity management dat nu al doet. Denk bijvoorbeeld aan een draadloze Linux open source desktop-oplossing voor organisaties binnen de onderwijssector. Die zijn gebaat met de aanzienlijk lagere kosten vergeleken met de commerciële oplossingen.
“Denk bijvoorbeeld aan een draadloze Linux open source desktop-oplossing voor organisaties binnen de onderwijssector. Die zijn gebaat met de aanzienlijk lagere kosten vergeleken met de commercie oplossingen.”
Volgens mij is de strekking van het CRN-rapport dat open source oplossingen ook uitstekend op commercie basis aan te bieden zijn, maar het verdienmodel is anders. Een veel voorkomend misverstand. Open Source is goedkoper, vaak beter, maar niet echt gratis te noemen.
De belangrijkste zin van dit verhaal is volgens mij:
“Een belangrijke zet om je in de markt te onderscheiden is om je techneuten zich helemaal te laten richten op een specifieke technologie en ze daar het allerbeste in te laten worden”
Deze strategie werkt ten eerste goed bij het opleiden van nieuwe junior professionals. Deze worden dan in een beperkt gebied tot expert opgeleid. Voor experts betalen klanten hoge tarieven, omdat het hiet niet gaat om productiemedewerkers, maar om experts die een specifiek -vaak lastig- probleem komen oplossen.
Ten tweede, als je, zoals bij mijn bedrijfonderdeel Atos Origin-BAS, naam wilt maken als ’technology leader’ helpt deze aanpak ook om bij klanten het beeld weg te nemen dat je behoort tot de grijze (detacherings-) massa.
Ten derde: voor de vakvolwassen medewerkers is de mogelijkheid om je verder te bekwamen in je vakgebied *en daarvoor waardering te krijgen* een welkom alternatief op het geijkte carrierepad dat techneuten via project management naar lijn management loopt.
Ten slotte: verloop is een issue in de huidige arbeidsmarkt en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het voor vakbekwame collega’s aantrekkelijk is om bij een bedrijf te gaan/blijven werken waar de mogelijkheid bestaat je extreem te ontwikkelen in je vakgebied, zonder dat je op een gegeven moment tegen het glazen plafond van een beperkt markttarief aanloopt.
enfin, ik ben het er mee eens.