Wie kent Frank Abagnale nog? Abagnale was de tienerfraudeur die in de Spielberg-film ‘Catch me if you can’ door Leonardo DiCaprio vertolkt werd. Wellicht is zijn verhaal een van de meest zichtbare, waargebeurde voorbeelden geweest van een nieuwe vorm van criminaliteit, de zogenaamde ‘identiteitsfraude’. Abagnale beweerde iemand te zijn die hij niet was, en verrijkte zich zo op spectaculaire, maar zeer onrechtmatige wijze.
Naarmate burgers en bedrijven meer en meer digitaal werken, wordt het risico van dit type criminaliteit alsmaar groter. Ik hoef namelijk geen meestervervalser meer te zijn om me voor te kunnen doen als luchtvaartpiloot of advocaat. Ik hoef alleen maar de digitale identiteit van mijn slachtoffer aan te kunnen nemen.
Hoe beschermen we vandaag de dag onze identiteit? In de overgrote meerderheid van de gevallen doen we dit met een wachtwoord. Bij sommige toepassingen (zoals de pinpas) doen we dit met een kaart in combinatie met een pincode (ook een wachtwoord). En een heel enkele keer vragen medewerkers van Visa/Amex een geboortedatum of de naam van een familielid om onze identiteit te verifiëren. Hoe veilig is dit allemaal, zeker wanneer we weten dat de meesten erg eenvoudige wachtwoorden kiezen, zoals (naam van vrouw+nummer van maand)? Wat is het risico op fouten en fraude hierdoor, zowel privé als professioneel?
Recent nog in de pers: volgens een onderzoek van InfoSecurity Europe, zou twee derde van de it'ers en kantoormedewerkers bereid zijn om zijn wachtwoord te verkopen voor een reep chocola! Het is dan ook logisch (en hoogst noodzakelijk!) dat heel wat instanties normen beginnen op te leggen om die vitale identiteitsinformatie beter te beschermen. Denk hierbij aan de PCI-normen voor iedereen die creditcardinformatie behandelt, of de NEN-normen voor de Nederlandse zorgsector. Met deze normen worden bedrijven ertoe aangezet om over te stappen op sterkere vormen van authenticatie en een beter en strikter wachtwoordbeheer. Dit is wellicht de enige manier om de ‘identiteitscrisis' te bedwingen. Sterker nog: het is absoluut noodzakelijk als u straks nog wilt zijn wie u nu bent!
Rik van Bruggen, regional sales manager Imprivata
redactie@channelweb.nl