Mijn dochter belde me onlangs op de zaak: “Zeg pa, ik liep zojuist langs het Kruidvat; die hebben zo’n HP-printer die alles kan. Voor 50 euro. Is dat wat?” Mijn antwoord: “Prima, dat kan je gerust doen.”
Waarom dat antwoord, zult u zich afvragen? Waarom had ik mijn dochter niet geadviseerd de printer bij Misco te kopen? De reden is heel simpel: op een orderwaarde van 50 euro kan zelfs een marketing- en salesmachine als Misco onvoldoende marge verdienen om de kosten goed te maken, zelfs al zou je de 11,50 euro aan bestel- en orderkosten kunnen doorberekenen.
Kortom, de printermarkt is voor een deel het domein van retail geworden. Klanten kunnen via dit kanaal ook prima bediend worden. Printers zijn immers gemeengoed geworden, iedereen weet hoe zo'n apparaat werkt. En met prijzen van 50 euro denken nog maar weinig klanten aan service. De printer is een weggooiapparaat geworden.
Stopt Misco dan met printers? Welnee, helemaal niet. De meeste pc-gebruikers vinden de printer het belangrijkste apparaat voor bij hun computer. Zij kunnen hiermee laten zien hoe goed zij werken. Denk aan rapporten en offertes: het moet steeds mooier en sneller en natuurlijk in kleur. Printers mogen dan spotgoedkoop zijn geworden, maar er horen supplies bij die dat niet zijn. En die leveren we natuurlijk ook.
Maar de markt lijkt nu vast te zitten: een overheersende marktleider die zorgt voor een voortdurende prijserosie, die gecompenseerd moet worden met supplies. Toch zijn er steeds meer printers met interessante mogelijkheden, zoals scan-to-mail. Gelukkig hebben dit soort printers een hogere orderwaarde, zodat deze voor een leverancier als Misco nog interessant zijn om in het assortiment op te nemen. Maar niet onvoorwaardelijk!
Want de fabrikanten van dit soort printers moeten wel met de juiste marketing- en salesondersteuning komen. Op dit moment richten zij hun aandacht óf op de onderkant van de markt (lees retail) óf op het high-end segment met allerlei print-per-page rekenmodellen. Waar blijft de leverancier die dit gat opvult?. Misschien komt het doordat HP ons printersegment domineert en een zeer loyaal resellerkanaal heeft, waardoor andere printerleveranciers bij voorbaat denken geen kans te maken.
Het gevolg is dat ons kanaal rustig voortsukkelt met de printerverkoop. Het wordt daarom hoog tijd dat een printerfabrikant met voldoende middelen de lont in het kruitvat steekt!
Eddy Gans
Directeur bij Misco Nederland
Ik geloof dat Lexmark dat gat gaat opvullen met WiFi-printers, Lexmark wil breken met prijserosisie en het scheermesjesmodel, zij willen geen printertjes van 49 euro meer in de retail.