IBM wil het onderdeel On Site Support uitbesteden aan Centric. Dit voorgenomen besluit leidt tot grote onrust onder de 65-70 medewerkers. Zij vrezen de overgang naar Centric gezien de negatieve berichtgeving over deze automatiseerder.
IBM wil de afdeling On Site Support verkopen aan Centric. Bij deze afdeling werken 65-70 man die technische ondersteuning aan klanten verlenen. De medewerkers zijn door de directie eind augustus ingelicht over het plan met Centric in zee te gaan. Nu deze automatiseerder de laatste weken onder vuur ligt, voelen de werknemers er weinig voor om naar Centric over te stappen. Veel personeelsleden werken al jarenlang voor IBM, maar vrezen op een weinig nette manier te worden afgestoten. Zij vragen zich af wat er na de overgang met hen gebeurt, ook al moet Centric in principe de rechten, plichten en het aantal dienstjaren bij overgang van werk eerbiedigen. De werknemers willen weten welke voorzorgsmaatregelen IBM neemt om te voorkomen dat gemaakte afspraken alsnog door Centric worden uitgekleed.
De verkoop van On Site Support hing al een tijdje in de lucht, vertelt Nevin Demirtas, bestuurder bij de vakbond. "Officieel zijn we nog niet ingelicht door de werkgever over de formele overgang naar Centric. Er is ook nog niets ondertekend, maar de verwachting is dat de overgang binnen twee tot drie maanden is geregeld."
Terugkeergarantie
FNV Bondgenoten hield vorige week voor haar leden een vergadering over de situatie. Daar bepleitte een aantal leden een terugkeergarantie. Voor automatiseerders die van ABN Amro overkwamen naar IBM bestaat bijvoorbeeld zo'n regeling. Het probleem voor de vakbonden is dat er zowel bij IBM als Centric geen cao bestaat. Dat maakt het regelen van doortimmerde overgangsregelingen lastig. "IBM wil alles liever met de ondernemingsraad afhandelen en ook nog zonder sociaal plan", stelt Demirtas.
IBM wil niet reageren op wat het bedrijf 'geruchten' noemt. Een merkwaardige, weinig transparante reactie, omdat de directie van IBM het personeel reeds heeft ingelicht. Ook heeft de directie de vakverenigingen naar aanleiding van de onrust uitgenodigd voor een gesprek volgende week.
Apem
Rond Centric is in het verleden na overnames en opkopingen vaker rumoer ontstaan over het schenden van afspraken en het uitkleden van overgenomen partijen of boedels. De laatste jaren was het relatief rustig totdat afgelopen augustus opnieuw gekrakeel uitbrak over het failliete Apem in België. Centric beloofde dat 172 van de ongeveer 240 werknemers hun baan zouden behouden. Volgens de vakbonden was er echter sprake van een sterfhuisconstructie: een groot deel van het personeel kwam in een aparte NV terecht die ook bankroet werd verklaard. Centric ontkent de beschuldigingen van de Belgische vakbond LBC in alle toonaarden. Ook zegt de automatiseerder dat het de mensen die bij het failliet verklaarde MIS Schelle werkten, een baan heeft aangeboden.
Voor CNV Dienstenbond waren de beschuldigingen vanuit België aanleiding om een waarschuwing over de in zijn ogen kwalijke reputatie van Centric te laten uitgaan naar de leden, in het bijzonder de medewerkers van de HRM & Payroll-activiteiten van LogicaCMG die door Centric worden overgenomen. De vakbond adviseert betrokken leden geen nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen, zodat de huidige overeenkomsten en arbeidsvoorwaarden van toepassing blijven.
In het kader van de Fusiegedragsregels vinden de vakbonden dat zij een oordeel mogen vellen over de overnemende partij. In een verklaring op hun website laat CNV Dienstenbond weten een overgang naar Centric te ontraden. 'Centric heeft in het veld van arbeidsverhoudingen een zeer slechte naam, met name waar het gaat om de positie van werknemers die bij een overname betrokken zijn', valt er te lezen.