Het merendeel van de bedrijven geeft nog steeds kostenbesparing aan als belangrijkste reden om uit te besteden. Toch zijn de verwachtingen van de besparingen onrealistisch.
Bedrijven hebben een onrealistische verwachting van de kostenbesparing die ze willen behalen met het uitbesteden van bepaalde bedrijfsonderdelen. Dat concludeert Richard Peynot, analist bij onderzoeksbureau Forrester. "Ze verwachten teveel van uitbesteding. Ondernemingen leggen ook teveel verantwoordelijkheid bij de dienstverleners en stellen soms veel te hoge eisen."
Naast kostenbesparing, zijn ook kwaliteit en vaardigheden belangrijke redenen om bedrijfsonderdelen uit te besteden. Peynot schat dat zo'n 50 procent van de ondernemingen die een uitbestedingstraject start wordt teleurgesteld in zijn verwachtingen. "Dat wil niet zeggen dat het project mislukt is, maar vaak zegt dat wel wat over de verwachtingen die een bedrijf van tevoren heeft."
Complex
Bij uitbesteding komen vele factoren kijken, leerde Peynot in zijn onderzoek dat drie jaar in beslag nam. "Er zijn maar weinig bedrijven die al die factoren beheersen. Het is een complex geheel." Forrester onderscheidt zes basis uitbestedingsmodellen, waarop natuurlijk naar harte gevarieerd kan worden. Peynot ontwikkelde een drie-stappen-plan dat bedrijven moet helpen het juiste model voor hun uitbestedingstraject te kiezen. "Het wil niet zeggen dat met de keuze van het juiste model de uitbesteding dan ook niet teleurstellend zal zijn. Ondernemingen zijn zelf verantwoordelijk voor de precieze afstemming van het model op het bedrijf."
Bij de eerste stap moet een bedrijf bepalen hoe de it-afdeling eruit ziet. "Is de it-afdeling leverancier van technologie, van diensten of is het een business partner?" Daarna moet gekeken worden naar de medewerkers. Zijn er genoeg medewerkers met de juiste vaardigheden? Heeft een bedrijf veel techneuten in dienst of juist niet? Worden gepensioneerden vervangen? De derde stap kijkt naar de it-context. Dit beslist uiteindelijk het gekozen uitbestedingsmodel. "De context van de it-activiteiten bepaalt mede welke delen van het bedrijf niet geschikt zijn voor uitbesteding."
Modellen
De zes modellen van Forrester zijn:
-
wereldwijde uitbesteding
-
uitbesteding van infrastructuur
-
verticale uitbesteding
-
best-of-breed selectieve uitbesteding
-
gecombineerde uitbesteding van infrastructuur en verticale applicaties
-
horizontale uitbesteding
Meer informatie over de modellen en uitbestedingsstrategie is te vinden op http://www.forrester.com/.
Op 29 en 30 november organiseert Forrester zijn Services and Sourcing Forum EMEA in Nice. Kijk voor meer informatie op: www.forrester.com/sourcing2007