Met een nieuw platform wil Salesforce nu écht doorbreken als de partij voor alle mogelijke webbased bedrijfstoepassingen. De lancering vond maandag plaats in San Francisco.
Voor een publiek van zo'n zevenduizend man legde Salesforce CEO Marc Benioff uit wat bedrijven en ontwikkelaars kunnen met het nieuwe platform, dat de naam Force.com heeft. Hij deed dat met veel gevoel voor show. Benioff kwam op onder begeleiding van U2-muziek en zijn speech was te volgen op een gigantisch groot scherm. Verschillende gebruikers legden op het podium uit waarom zij zo enthousiast zijn over Salesforce.
Al een paar jaar wil Salesforce meer zijn dan een bedrijf dat webbased (via internet toegankelijke) CRM-software levert. Met CRM-software kunnen verkoopafdelingen hun klantcontacten bijhouden. De kennis die het bedrijf heeft opgedaan met webbassed software wil het op een veel breder vlak inzetten. Andere partijen die bezig zijn met via internet toegankelijke software zijn onder meer Google en Microsoft.
Salesforce lanceerde in 2003 al een eerste platform waarmee ontwikkelaars webbased sofware kunnen ontwikkelen. Met de ‘tools' die tot nu toe beschikbaar waren, konden ontwikkelaars echter geen software maken met een eigen interface. Dat kan met het nieuwe platform wel. Het nieuwe platform biedt verder nog een serie andere nieuwe mogelijkheden, en is bovendien eenvoudiger in gebruik, aldus Benioff.
De presentatie van Benioff verhulde deze wat hobbelige weg naar het nieuwe platform. "Wij zorgen voor een revolutie in de industrie," zei hij. Salesforce hoopt dat deze revolutie nu écht gaat doorzetten met Force.com, dat vooral gezien moet worden als een nieuw merk voor een platform dat in de praktijk al langer bestaat.
AppExchange
Bedrijven kunnen er voor kiezen om de sofware die ze met het Force.com ontwikkelen, beschikbaar te stellen voor andere bedrijven. Dat kan via AppExchange, een marktplaats waar bedrijfssoftware kan worden uitgewisseld. Sommige bedrijven vragen geld (een vast bedrag, of abonnement) voor hun toepassingen, andere bieden software gratis aan.
Benioff lanceerde AppExchange twee jaar geleden, en noemde dit – met gevoel voor marketing – de iTunes voor bedrijfssoftware. Tot nu toe zijn er 700 applicaties op AppExchange gezet, en zijn er meer dan 30.000 ‘in gebruik'.
Foto door: dfarber (CC)