Nokia kondigt aan dat het een specialist in mobiele advertenties, Enpocket, heeft overgenomen. Eden Zoller, hoofdonderzoeker bij Ovum, vindt het een geode vangst voor de telco-gigant.
Nokia heeft onlangs aangekondigd zich op diensten en software te willen richten. Mobiele advertenties vormen deel uit van die strategie. Andere onderdelen zijn het onlangs aangekondigde mobiele contentplatform Ovi en de Nokia Music Store.
"Enpocket is één van de sterkere spellers in een markt die steeds meer concurreert en consolideert. Het heeft oplossingen die prijzen hebben gewonnen en krachtige analytische capaciteiten. Het bedrijf staat onder een solide bestuursteam en kan bogen op een internationale klantenkring met groten als Vodafone, Telefónica en Pepsi.
"Met Enpocket kan Nokia de kant van mobiel adverteren opgaan en serieus genomen worden in dat segment. Het is niet de eerste keer dat Nokia zich hierop richt. In mart kondigde het bedrijf een geheel beheerde adverteerdienst aan met adverteernetwerk. Deze stap werd met interesse gadegeslagen maar koel ontvangen. Met Enpocket zal men hier misschien wat warmer voor lopen."