Wie denkt dat communicatie via internet koud en onpersoonlijk is, heeft het mis. Internetters kunnen online hun emoties goed overbrengen. Wetenschappelijk onderzoek toont dat emoticons er goed in slagen om de ontbrekende niet-verbale informatie te vervangen.
Emoticons kunnen online wel degelijk een aantal functies van niet-verbale informatie overnemen. Dat concludeert Daantje Derks in haar proefschrift 'Exploring the missing wink: emoticons in cyberspace'. Aanstaande vrijdag promoveert zij in Heerlen bij de faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland.
In haar literatuurstudie vergeleek Derks emotionele expressie in gewone communicatie met die binnen internetcommunicatie. Ze stelde vast dat emotionele communicatie online en offline verrassend veel op elkaar lijken.
Emoticons en niet-verbale communicatie hebben veel met elkaar gemeen. Mensen laten hun emoties makkelijker zien aan vrienden dan aan onbekenden. Hetzelfde geldt in het internetverkeer: in contacten met vrienden worden meer emoticons gebruikt dan in contacten met onbekenden.
Derks onderzocht ook de invloed van de sociale context en vroeg gebruikers van emoticons naar de redenen waarom ze die gebruikten. De meest genoemde redenen waren 'het uiten van emoties', het 'kracht bijzetten van een boodschap' en het 'uiten van humor'.
Aan de ontvangers van emoticons vroeg ze wat volgens hen het motief van de zender was om emoticons te gebruiken. De ontvangers noemden in grote lijnen dezelfde motieven. De boodschap komt dus in veel gevallen goed over. Met andere woorden: een online knipoog werkt ook!