Nieuwe medewerkers van ict-consultant Data 4 uit Doorn krijgen op hun eerste werkdag meteen een Porsche mee naar huis. De sportauto is onderdeel van een wervingsactie voor nieuw personeel bij het Doornse ict-bedrijf.
Om geschikt personeel te vinden op de krappe ict-arbeidsmarkt gaan sommige bedrijven wel heel erg ver. Het Doornse ict-consultancybedrijf Data 4 stelt nieuwe werknemers een Porsche in het vooruitzicht. Kandidaten die de strenge selectieronde doorstaan en een baan aangeboden krijgen bij het bedrijf mogen een week lang in de sportauto rijden. Daarna krijgt de medewerker een ‘gewonere' leasauto en wordt de sportwagen teruggeplaatst in de medewerkerspool. Collega's maken dan om de beurt gebruik van de mannelijke droom op vier wielen.
Volgens Guus Cantelberg, directeur van Data 4 is het delen van de sportauto onderdeel van de bedrijfscultuur: "Dat je samen een auto deelt zegt veel over onze organisatie. Wij hechten grote waarde aan teamwork en werkplezier."
Zegt wel wat over het soort mensen dat ze zoeken. Wat moet de porsche ook al weer compenseren? Mannelijkheid?
Domme actie. Dit bevestigt het beeld van veel opdrachtgevers dat ict’rs hun dure tijd verdoen met het kletsen over hun leaseauto’s.
Wat een aanfluiting! Dus als je bewezen SLIM genoeg bent voor dit bedrijf, dan mag je bij ze komen werken en mag je zowaar EEN HELE WEEK in de Porsche van de baas rondrijden? Jeetje, wat ben je dan DOM als je je toekomst bouwt op de werkgever die zoiets banaals verzint!
Dat zegt zeker veel over de organisatie, die is de weg helemaal kwijt namelijk …
Ik vraag me af hoe het met de komende verhoging van de bijtelling wordt verdisconteerd. ;o)
Je kunt er ook zo verschrikkelijk veel in mee nemen en hoe comfortabel is een Porsche als je in een dag van Maastricht naar Den Helder moet?
Een Porsche huren voor een week komt ongeveer op 2.000,00 euro.
Dus ik zou zeggen, ga voor die baan die leuker is en beter betaald en huur zelf een Porsche 🙂
Blijkbaar hebben deze bedrijven last van Alzheimer en zijn ze vergeten dat enkele jaren geleden ook krapte in de markt werd geroepen, de zeepbel werd doorgeprikt en de recessie kwam in de plaats. Door deze cowboy acties wordt de markt verziekt en krijgt de it-wereld een slechte naam. Personen die op zulke acties reageren zijn de prostituees van de it-wereld?
Ik rij prive een antieke Porsche, en zakelijk een Nissan Qashqai, en daar ben ik dik tevreden mee. Een baas die mij blij maakt met een week porsche rijden neem ik niet serieus.
Jaren geleden al werkte ik een tijdje bij een bedrijf dat ook dit soort fratsen uithaalde. De directeur reed in een vette Porsche, zijn inklop-slaven in geleasde Toyota Starlets, helemaal ondergekalkt met reclame voor het bedrijf, en met een heuse cd-speler, jawel! En wanneer de sukkels gingen trouwen, mochten ze meneer de directeur z’n auto een dag lenen als trouwauto. Geweldig vonden ze het. Je zag meneer de directeur in z’n vuistje lachen; dat je die knulletjes, waar ‘ie zulke bergen poen aan verdiende, zo simpel tevreden kon houden, met zo’n lollie. Salarisverhoging moest je natuurlijk niet gaan vragen, want dan kreeg je een ingewikkeld verhaal dat dat nu echt niet kon, misschien volgend jaar. Maar je kon wel een nieuw pc’tje krijgen. Na een paar jaar verkocht meneer de directeur voor veel miljoenen zijn bedrijf, en het hele bestand sukkels ging over naar de volgende uitmelker. En ik heb dat soort toestanden zoveel vaker gezien… Wat duidelijk iets zegt over ict’rs danwel over het volk dat ict-bedrijven bezit/leidt. Er is in ieder geval in al die jaren niet veel veranderd. En dan dat ‘commentaar’ van meneer Guus Cantelberg onderaan: “Dat je samen een auto deelt zegt veel over onze organisatie. Wij hechten grote waarde aan teamwork en werkplezier”. Mag ik even hartelijk lachen…