ICT~Office en NWO hebben begin september hun intentie herhaald om het bedrijfsleven beter te koppelen aan kennisinstellingen. Ondanks of juist vanwege het tegenvallende gebruikersaantal, breiden de twee organisaties het project Van Kennis Naar Kunde uit en brengen ze het beter onder de aandacht.
De komende tijd blazen ICT~Office en NWO nieuw leven in hun initiatief Van Kennis Naar Kunde, een online en telefonische informatiedesk waar bedrijven kennisvragen kunnen stellen aan universiteiten. Eind 2005 startten de brancheorganisatie en de onderzoeksinstelling het initiatief om zo een brug te slaan tussen bedrijfsleven en universiteiten. Sindsdien is er ongeveer vijftig maal een beroep op gedaan. Sylvia Roelofs, directeur van ICT~Office, hoopte bij aanvang dat het project tweemaal zoveel vragen zou opleveren. Ze wijt het tegenvallende aantal aan de beperkte marketinginspanning die bovendien vooral rond de lancering plaatsvond.
Toch is het enthousiasme onder de initiatiefnemers onverkort. Roelofs besloot daarom, samen met haar collega Louis Vertegaal van NWO Exacte Wetenschappen, begin september om het initiatief vanaf nu beter voor het voetlicht te brengen. Het duo schakelt hiervoor partijen in als Syntens, de Kamers van Koophandel en MKB Nederland. Die organisaties gaan bedrijven wijzen op het bestaan van het initiatief. Roelofs: "Wij zijn ervan overtuigd dat het bedrijfsleven behoefte heeft aan zoiets als Van Kennis Naar Kunde. Het is broodnodig voor de Nederlandse kenniseconomie. Het project is nu een van de weinige initiatieven die zich richten op valorisatie (het benutten van wetenschappelijke kennis door bedrijven, red)."
Fellow nummer 1
NWO en ICT~Office stellen ook fellowships in. Deze zijn bedoeld voor politici, wetenschappers en ondernemers die de samenwerking tussen kennisinstelling en bedrijfsleven een warm hart toedragen. Roelofs: "Jan Kees de Jager zou Fellow nummer 1 zijn, maar denk bijvoorbeeld ook aan Ronald Plasterk. Met de fellows ontstaat een netwerk waarmee we innovatiesessies kunnen organiseren."
Bovendien is het idee om communities te kweken, al dan niet regionaal georiënteerd. Kennisinstellingen worden dan niet alleen incidenteel ingeschakeld voor het oplossen van innovatievraagstukken, maar gaan structureel deel uitmaken van een netwerk van kennis en kunde. Als voorbeeld noemt Roelofs ‘Software VOC' van ICT~Office, een samenwerking van verschillende softwareleveranciers met de Universiteit Utrecht. Ook ‘United Brains' van de Radboud Universiteit Nijmegen, TNO, Fontys en TU Eindhoven is het begin van een community. "Zij helpen bedrijven niet alleen bij de beantwoording van een kennisvraag, maar ook bij de uitvoering van het project."
De revitalisering van het project Van Kennis Naar Kunde loopt vanaf nu tot medio volgend jaar. Er komt een nieuwe site, een nieuw magazine en promotionele gadgets waarmee Roelofs hoopt dat meer ict-ondernemers de stap zetten naar een vruchtbare samenwerking met de wetenschap