Is dit zo? Ik vind van wel en ik zal het hieronder uitleggen.
Mijn ouders hadden een winkel in dameskleding. Als mijn ouders op inkoop gingen wisten ze precies, van de 90% vaste klanten, wie wat mooi vond. Daar hadden ze geen systeem voor nodig. Waarschijnlijk wisten ze ook nog wie een speciale gelegenheid zou hebben en hiervoor een extra mooie jurk nodig had.
Ook bij de verkoop wist mijn moeder precies wat de klant het jaar ervoor en de jaren daarvoor had gekocht. Daardoor kon ze goed advies geven over combinaties met kleding die de klant al in haar kast had hangen.
’s Avonds werd de kassa en de bonnetjes geteld en het kasboek en voorraadboek, door mijn vader, met de hand bijgewerkt. (het enige millennium probleem wat hij had was dat er 19.. stond voorgedrukt voor jaartal in van die mooie donkerrode boeken met hard kaft).
De systemen die er waren, kasboek, voorraadboek, zie ik als transactie systemen. Het BI gedeelte zat in het hoofd van mijn ouders.
Bij de Rabobank is dit een stuk complexer. Binnen het corporate gedeelte verkopen wij 19 productgroepen. Deze productgroepen hebben vaak elk hun eigen verwerkingssysteem, of vaak meerdere. Ook het aantal klanten is waarschijnlijk een stuk meer dan mijn ouders hadden. Net zoals het aantal transacties per dag, denk alleen al aan pintransacties, is vele malen groter.
Om nu een goed overzicht te hebben per klant of het kasboek heb je gegevens nodig uit al deze productsystemen. En door de enorme hoeveelheid, op een geaggregeerd niveau. Dit noem ik BI. Je wilt een andere dwarsdoorsnede dan in 1 systeem aanwezig is, maar een combinatie van gegevens. Gepresenteerd op een, voor de mens, behapbare manier.
Het doel van de gegevens, zowel bij mijn ouders als bij de bank, is om goed inzicht te geven in de organisatie en zo goed sturing aan je bedrijf te kunnen geven. Hierdoor kun je je organisatie effectiever laten werken.
PS in de gedrukte computable van 14 september, pag. 6, een artikel over wat is de juiste definitie van BI door alle experts.
Je column lezende zeg je dus eigenlijk dat BI pas BI is wanneer je een analyse over gegevens in meerdere systemen nodig hebt, wanneer het veel gegevens zijn en wanneer er aggregatie van toepassing is.Een definitie kwestie blijkbaar, want over het algemeen wordt onder BI het proces dat begint met het verzamelen van gegevens tot en met het interpreteren en acteren op basis van deze gegevens verstaan. Met deze definitie is de grootte van de organisatie of de complexiteit dus niet zozeer bepalend. Dus wat mij betreft deden jouw ouders ook aan BI en verzamelden ze in hun hoofd de gegevens en wisten ze deze gegevens om te zetten in informatie. Informatie nodig om beslissingen te maken ten aanzien van klanten. Misschien niet zo spannend als bij de Rabobank, maar net zo goed BI.
Is BI alleen voor grote bedrijven? De (latente) wetenschapper in mij vraagt zich dan als eerste af: wat is groot? Bij welke omvang ben je groot genoeg voor Business Intelligence? Is dat 5 werknemers, 10 of 100? Mijns inziens speelt bedrijfsgrootte geen rol.Volgens mij moet je BI inzetten om de inzet van schaarse middelen te optimaliseren en om te komen tot betere prestaties. Het zal voor bedrijven veel eerder een kosten afweging zijn. Wat is de return-on-intelligence? Ik zou iedereen willen aanraden het boek “Competing on analytics” van Thomas Davenport te lezen. Hierin bepleit hij dat de inzet van “analytics” het enige onderscheidend vermogen is tussen bedrijven.Dus als de kleine bedrijfjes ooit nog eens grote bedrijven willen worden kunnen ze niet anders dan per direct een BI omgeving op te tuigen.
Ben het eens met Hans dat BI niet systeem gebonden is. BI is informatie gebruiken in de bedrijfsvoering.Overigens denk ik dat de BI van je ouders ook bij de Rabo wordt gebruikt, en wat dat betreft bij elk groot bedrijf.Wat je ouders deden was relatie management, net als accountmanagers van middel grote en grote accounts. Zij weten wanneer de vrouw van de directeur van een bedrijf jarig is, wanneer de trouwdag van de personal assistent van de CEO is, etc etc. Dat is ook gebruikmaken van informatie, of misschien zelfs beter van kennis, dus BI.BI is dus niet alleen voor grote bedrijven, iedereen doet BI het ligt er alleen aan waarvoor en hoe het wordt gebruikt.Theoretisch gezien is IT helemaal niet nodig, als we ooit iemand vinden met een absoluut geheugen en een IQ van 3000 🙂
Tijdens mijn eerste BI job waren mijn klanten, naast grotere retailers, ook papa/mama winkels. Iedere cent die er daar uit ging, was uit hun eigen portemonee, een business case hadden ze nog nooit van gehoord, maar wat het hun opleverde moest heel goed duidelijk gemaakt worden. De BI zoals die daar werd toegepast, was gebaseerd op geavanceerde database techniek. Seizoensinvloeden, klantprofielen, etc. En het leverde extra omzet op. Pure BI dus. Dus nee, ik ben het niet met je stelling eens. Retailers die geen BI doen zullen niet overleven. Vroeger wel, maar nu niet meer.