Uit onderzoek van RFID-consultancybedrijf Mieloo & Alexander blijkt dat RFID-tags nu ook op dvd’s te gebruiken zijn, waarbij 100 procent leesbaarheid van de tags is gegarandeerd. Dit was eerder niet mogelijk, omdat het metaal in de dvd’s de leesbaarheid van de RFID-tags verstoort.
De introductie van het EPC Gen2 protocol begin 2006 betekende een sterke performanceverbetering ten opzichte van Gen1. Al bij de eerste tests bleek de performance vijf tot zes keer verbeterd. En sinds deze wereldwijde standaard zijn intrede deed, wordt de technologie in hoog tempo voortdurend verbeterd. Met name tags op de verpakking van metaal – en vloeistofhoudende producten kunnen steeds beter worden gelezen, zoals blijkt uit verschillende tests door Mieloo & Alexander.
Tijdens het onderzoek werd onderzocht wat de beste positie van de tag op de dvd is, en wat de maximale leesafstand en leesbare aantallen zijn. In een test met 240 dvd's in een display, werd 100 procent leesbaarheid aangetoond. Hierbij was de tag op de binnenkant van de dvd-hoes aangebracht. Ook konden de dvd's in hun transportverpakking zonder moeite worden gelezen. Nog niet alle RFID-tags en -readers zijn geschikt. Het onderzoek heeft ook aangetoond dat er afhankelijk van de toepassing nog wel degelijk verschillen tussen de verschillende producten bestaan.
Voordelen retail en logistiek
Met deze resultaten komen procesverbeteringen- in zowel logistieke als retailomgevingen – onder handbereik. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen in efficiency in de uitgaande logistiek, bijvoorbeeld voor geautomatiseerde ordercontrole op compleet- en correctheid, zodat het aantal fouten en retouren afneemt. Ook kan zo de goederenuitgifte en – ontvangst worden versneld en geautomatiseerd.
Daarnaast worden responsive supply chain-oplossingen, zoals de zogenaamde ‘smart displays' mogelijk: alle titels in het schap zijn zichtbaar door de RFID-tags. En zodra een enkele dvd uit het schap verdwijnt wordt een aanvulopdracht uitgestuurd. Zo worden ‘nee verkopen' gereduceerd, wat direct bijdraagt aan omzet en winst.
Sander Merkx, partner bij Mieloo & Alexander: "Deze tests tonen aan dat de readability performance van Gen2 RFID techniek voor steeds minder productcategorieën een bezwaar is. Bovendien tonen verschillende van onze implementaties, zoals bij Sony, aan dat RFID voldoende robuust is om ingezet te worden in een ‘mission critical' omgeving. Ondanks de relatieve stilte van de afgelopen jaren na de RFID hype beseffen steeds meer partijen dat we in de operationele fase van RFID zijn aangeland. Wij merken dat aan de sterke toename van het aantal pilots. En voor 2008 verwachten we een aanzienlijke stijging van het aantal implementaties."