Spoorbeheerder ProRail werkt aan een centraal reisinformatiesysteem. Dit vormt de spil van het samen met NS opgezette project Infoplus. Medio 2009 moet het project zijn afgerond.
NS en spoorbeheerder ProRail willen de informatievoorziening op de stations en in de treinen verbeteren. In het kader van het project Infoplus – budget 135 miljoen euro – werkt ProRail aan een centraal reisinformatiesysteem dat communicatiemiddelen voorziet van dezelfde, actuele informatie.
Het systeem maakt gebruik van diverse bronnen, zoals het spoorboekje, de systemen van verkeersleiders en treindienstleiders (regelen de bijsturing en omleiding van de treinenloop in geval van vertragingen of calamiteiten in samenwerking met de vervoerders), en de nog op te leveren applicaties TROTS (een ‘tracking en tracing'-systeem voor treinen) en PTI-Donna (verdeelt treinpaden).
Dit Centrale ReisInformatie Systeem (CRIS) levert straks de gegevens aan de automatische stationsomroep, informatieborden op de stations, handhelds van de conducteurs en servicemedewerkers op de stations, internet en teletekst, alsook de beeldschermen in de intercity's. ProRail vervangt (met Siemens als hoofdaannemer) de rolborden op de perrons door nieuwe digitale informatieborden.
De spoorbeheerder werkte met een aantal ontwikkelaars, waaronder LogicaCMG, aan CRIS, maar zorgt zelf voor de laatste toevoegingen. "Vanaf januari 2008 zullen we de 250 stations aansluiten op het systeem", vertelt projectleider Martien Leget. "Medio 2009 is de invoering volgens planning afgerond."
Flinke klus
Leget wijst erop dat Infoplus technisch gezien een complexe klus is. Niet alleen door de aan te brengen koppelingen tussen de centrale database en de uiteenlopende communicatiemiddelen, maar ook vanwege de verbindingen met de informatiebronnen. De meer dan tien jaar oude verkeersleidings- en procesleidingssystemen bijvoorbeeld draaien nog op Open VMS van HP.
ProRail heeft met Infoplus gekozen voor een ontwikkeling met Java-, Weblogic- en Oracle-tools, draaiend onder Linux. "Dit soort nieuwe technologie ondersteunt OpenVMS steeds trager en minder", zegt Leget. "Ik verwacht een verbeterde technische en functionele aansluiting met de bronsystemen na de bouw van nieuwe logistieke toepassingen zoals PTI/Donna, TROTS en het nog te bouwen Verkeersleidingssysteem. De moderne userinterfaces verhogen de gebruikersvriendelijkheid van de nieuwe systemen, waardoor informatie beter en sneller beschikbaar komt." Het nieuwe verkeersleidingssysteem zal naar verwachting ook niet meer onder VMS draaien.
Intercity Waar ProRail verantwoordelijk is voor de visuele en auditieve reisinformatie op de stations, is NS dat voor de reisinformatie in de treinen. Het spoorbedrijf is met extra budget een samenwerking gestart met KPN voor het installeren van beeldschermen in intercity's (zo'n 1600 rijtuigen, waarvan een groot deel dubbeldekkers) en mogelijk op termijn de nieuwe sprinters. Vanaf eind dit jaar krijgen reizigers via deze schermen in treincoupés actuele reisinformatie (met gegevens over aansluitingen) aangeboden, afgewisseld met nieuws- en weerberichten. Ook krijgen de treinen draadloos internet. |
>budget 135 miljoen euro
Toch wel triest dat zelfs landen als Taiwan nu al een uitstekend functionerend informatiesysteem hebben wat enkel maar aangeschaft hoefde te worden.
Nu mogen LogicaCMG en Siemens nog een keer het wiel opnieuw uitvinden inclusief alle kinderziektes.
Prorail en de NS blijven samen met hun vriendjes maar het geld van onze duur betaalde kaartjes over de balk smijten.