In het voortgezet onderwijs maakt slechts de helft van de docenten gebruik van de computer bij lesactiviteiten. Over twee jaar zou dit zijn toegenomen tot zeven op de tien. Leraren in het basisonderwijs zetten de kinderen nú al aanzienlijk vaker aan de pc, negen van iedere tien.
Maar de helft van de leraren op middelbare scholen betrekt computers bij de les. Bovendien heeft 11 procent van hen nog nooit met een computer gewerkt. Dat is de opmerkelijke uitkomst van een onderzoek van de organisatie Ict Op School.
De computer is in het basisonderwijs al veel meer gemeengoed dan in het voortgezet onderwijs. Negen van de tien basisschooldocenten zet hun leerlingen aan het werk op de computer, het meest voor oefenprogramma's en bij huiswerkopdrachten. In het voortgezet onderwijs gebruiken scholieren de computer vooral bij het maken van werkstukken en als hulpmiddel bij het zoeken naar informatie.
De verwachting is dat bij het lesgeven in 2009 de computer door 71 procent van de docenten op de middelbare scholen wordt ingezet, een stijging dus van 20 procent ten opzichte van nu.
Ict-visie
Er blijkt onder de docenten grote behoefte te bestaan aan een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie voor het gebruik van ict binnen hun school ontwikkelt. In het voortgezet onderwijs ontbreekt volgens meer dan 90 procent docenten momenteel leiderschap en inhoudelijke coördinatie voor het gebruik van ict. Op veel scholen kunnen leraren zelf bepalen of ze de computer inzetten of niet.
Het onderzoek toont ook dat twee op de drie ouders vinden dat scholen meer informatie beschikbaar moet stellen via e-mail en website, bijvoorbeeld voor het inzien van de schoolvorderingen van hun kind.
Dit is jammer genoeg realiteit, omdat de gemiddelde docent afkomstig is uit een generatie “die zelf geen computers met de paplepel heeft ingegoten gekregen”.
Jammer genoeg dat de regering hier ook niet in bijspringt. Aan de ene kant wil “Den Haag” een kudde goed opgeleide werkslaven voor de Nederlandse 24 uurs kennis-economie. Aan de andere kant krijgt het onderwijs weinig tot geen ict-middelen om dit te realiseren. Gek he? dat er dan sommige studierichtingen geheel opdrogen, of dat er een leraren tekort is ontstaat? Wie – anno 2007 – leraar/docent wil worden moet zelf de kennis van huis meenemen, en tevreden zijn met een hongerloon, voor het (maatschappelijkl) zeer verantwoordeljke werk wat zij doen.
Wie weet is dit iets voor onze regering…
Het “teacher-upgrade-programma”, waarbij de leraren zelf weer de schoolbanken in gaan, en waarbij hun computervaardigheden ge-upgrade worden door hun werkgevers.
Want wat je niet weet, kunt je ook niet overbrengen aan je leerlingen toch?
==============
Gelukkig voor “de jeugd van tegenwoordig”, want zij neemt lesstof heel anders op dan via een beeldscherm. Gewoon je schooltijd doorbrengen met “stomme feiten in een van je hersenhelft stampen” is volgens mij verleden tijd. Deze jeugdige generatie weet ZELF wat ze wil, laat zich niet meer onderdrukken, en kan ZELFSTANDIG leren. Echter is de huidige maatschappij en het schoolsysteem hier niet op ingesteld.
Wat dat betreft is het goed dat dit zo gebeurd… weinig ict in het onderwijs Echte mens-naar-mens kennisoverdracht werkt voor hun veel beter dan een dood beeldscherm. Tijd dat er een maatschappelijke ommezwaai komt, waarbij mensen BEGELEID worden naar HUN keuze, en eigen KARCHT, i.p.v. hen zo vroeg mogelijk in – door een ander bepaalde (en nodige) – hokjes proberen te proppen.
(achtergrond leestips:)
http://www.apollo98.nl/newage_thewayweperceivethings.html
http://www.apollo98.nl/p/BrainImprisonmentNL.gif
Deze nieuwe (tijds)generatie wil volgens mij “best verder leren dan hun neus lang is”, maar niet volgens de huidige onderwijs menu kaart.
Deze vorm van leerplichtigheid zal eerder tegenwerking oproepen.. Verplicht 18 jaar in de schoolbanken zitten en dingen door jouw strot heengedrukt krijgen waar JIJ niet op zit te wachten.
==============
De trend die ik wel goed vind om te zien, is dat computers steeds meer geintegreerd worden in de dagelijkse manier van lesgeven.
ICT-Visie?? LOL
Je kunt wel een visie hebben als schoolbestuur, maar das ook alles wat je kunt hebben. De middelen en de tijd heb,krijg je toch niet. Zou mooi wezen als het Ministerie van Onder’wijs’ eens kritisch gaat kijken over hoe ict structureel getegreerd kan worden in het basis-middelbaar en hoger onderwijs.
Voorbeeldje dames en heren in Den Haag:
– Alle scholen (welk nivo dan ook) aangesloten op een soort van “kennisnetwerk” (voor gecentraliseerde verspreiding en eenduidigheid)
– Alle lesstof web-enabled en downloadbaar (voor thuis en onderweg)
– Alle resultaten uploadbaar (web-enabled school in een klap)
– Alle cijfers traceerbaar via internet (handig voor leerlingen en ouders, bedrijfsleven)
– Gratis internet voor alle leerlingen
– “Tele colleges” te volgen via de webcam (voor zieke leerlingen)
– Actieve deelname van het bedrijfsleven (die hebben we immers ook baat bij)
Op de Nederlandse Universiteiten is men al heel ver (SURFNET), maar waarom wordt dit niet doorgevoerd in HEEL het onderwijs??
Wie durft? Welke ict-bedrijven richten zich op dit project?
Zeker weten dat dit werklegenheid genoeg genereert, en de functie van de leraar weer terug brengt tot de essentie van zijn, haar vak:
“Coach die zijn leerlingen helpt om optimaal hun eigen kennis tot zich te nemen”
“Er bestaan geen slechte leerlingen, alleen slechte leraren, en kennisoverdrachts methodes.”