EvoSwitch, het enige Nederlandse datacenter dat klimaatneutraal opereert, maakt groene datacenterdiensten voor het eerst ook zichtbaar. Dat gebeurt via het groene label The Green Fan (www.thegreenfan.com). Daarmee kunnen gebruikers van EvoSwitch die investeren in klimaatneutraal ondernemen op hun website aan de wereld laten weten: Onze IT-infrastructuur is groen!
Klimaatneutraal ondernemen
The Green Fan is een label voor klanten en partners van EvoSwitch. EvoSwitch wil hiermee aan eindgebruikers de garantie geven dat de gezamenlijke IT-infrastructuur op een efficiënte, maar vooral milieuvriendelijke manier wordt geleverd. Enerzijds doet EvoSwitch dat door energiezuinig te opereren, anderzijds door actief te investeren in klimaatneutraal ondernemen. "Wij doen dat in samenwerking met de KlimaatNeutraal Groep omdat wij geloven in klimaatneutraal ondernemen en om omdat wij van mening zijn dat de reductie in CO2-emissies en het gebruik van duurzame energie het broeikaseffect kunnen helpen oplossen", zegt Laurens Rosenthal, Innovation Director van EvoSwitch. De KlimaatNeutraal Groep is een gerenommeerde partij waarmee EvoSwitch wereldwijd projecten uitvoert die het CO2-evenwicht in de atmosfeer herstellen. Bijvoorbeeld door nieuwe bomen aan te planten en biogasprojecten op te zetten.
Een morele keuze
Er zijn veel bedrijven die klimaatneutraal willen ondernemen en dus ook hun IT-infrastructuur klimaatneutraal willen inrichten. Maar hoe deel je die visie met de markt? "Klimaatneutraal ondernemen is voor deze bedrijven vaak een morele keuze," zegt Rosenthal. "Een keuze die je wilt delen met eindklanten en partners. Dat is de reden waarom wij nu het label The Green Fan lanceren. Klanten en partners van EvoSwitch kunnen hiermee aan de maatschappij laten zien dat ook zij een actieve bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Eindgebruikers weten op hun beurt zeker dat de geleverde IT-infrastructuur daadwerkelijk milieuvriendelijk is."
Maatschappelijke bijdrage
EvoSwitch probeert met het label The Green Fan tegelijkertijd een bredere maatschappelijke bijdrage te leveren aan klimaatneutraal ondernemen. Rosenthal: "Wij hebben een belangrijke functie in de waardeketen binnen de telecommunicatiemarkt. Door de schaal van onze installaties zijn wij één van de grootste stroomverbruikers binnen die keten. Wij willen laten zien dat zelfs binnen een datacenter klimaatneutraal ondernemen een serieuze optie is, zonder afbreuk te doen aan beschikbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening. Met het label The Green Fan hopen wij ook andere partijen binnen de keten, alsmede eindklanten, over de groene streep te trekken."