Na vooral zich op de bovenkant van de markt gericht te hebben, gaat NetApp een groter deel van de markt aanspreken. Het bedrijf kondigt allerlei verschillende aanpassingen aan om zodoende de kleinere en medium enterprises ook van hun oplossingen te voorzien.
NetApp lanceert een vijftal nieuwe softwarepakketten die bovenop de hardware gebruikt kunnen gaan worden. Deze pakketten zorgen ervoor dat de storage-oplossingen van NetApp beschikbaar komen voor een groter deel van de markt. "Deze aankondigingen zijn erg belangrijk voor ons, dit betekent zelfs een nieuwe hoeksteen in onze strategie", zegt Juan de Zulueta, vice president channels EMEA bij NetApp. "Voorheen was het onze strategie om distributeurs toegevoegde waarde te laten leveren, nu wordt het ook voor hen mogelijk om volumes te gaan draaien."
Door het verbreden van de eigen markt verandert ook de taak van de distributeurs en resellers. Een nieuwe manier van verkopen betekent vaak ook een zoektocht naar nieuwe partners. De Zulueta: "In EMEA zoeken we inderdaad nog naar nieuwe distributeurs, in Nederland zijn we inmiddels goed vertegenwoordigd. Wel zoeken we via onze distributeurs nieuwe resellers. Om het voor onze huidige en nieuwe partners interessanter te maken om met NetApp zaken te doen, lanceren we een aantal nieuwe marketingfunds in ons VIP Channel Program. Ook zit daarin een nieuw margemodel gebaseerd op toegevoegde waarde."
Nieuwe resellers gaan er de komende tijd worden gezocht via de huidige distributeurs. Maar dat is niet het enige in de channel-groeistrategie van NetApp in EMEA. Er gaat actiever naar eindgebruikers worden gezocht, het oplossingenportfolio wordt verder uitgebreid en de lege plekken in de geografische dekking gaan worden ingevuld. "Dit alles moet leiden tot een groeiende business voor zowel onze partners als voor NetApp", rondt De Zulueta af. "Belangrijkste boodschap is nu dat wij met lagere prijsmodellen en bredere markt aanspreken terwijl er toch toegevoegde waarde geleverd blijft worden."