CNV Dienstenbond vindt de voorgenomen overname van de HRM & Payroll-activiteiten voor het mkb en lokale overheden van LogicaCMG door Centric geen goed idee, gezien de kwalijke reputatie van Centric. De vakbond adviseert betrokken leden geen nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen.
Begin juli werd bekend dat Centric een kwart van de salarisverwerkingslijn van LogicaCMG overneemt. Zo'n vijftig medewerkers zouden overstappen naar Centric. LogicaCMG wil de afdeling verkopen, omdat het activiteiten voor het midden- en kleinbedrijf en lokale overheden niet langer tot haar kerntaken beschouwd. De dienstverlener wil zich liever richten op uitbestedingsactiviteiten bij de top 100 van grote klanten in Nederland.
Marktleider
De verkoop betreft de productlijnen PersMaster/PayMaster en PersMaster voor de Overheid PASO. "Met deze laatste productlijn erbij worden we marktleider in de lokale overheid", liet Mat Stekhuizen, manager bij Centric IT Solutions, in juli aan Computable weten.
Slechte naam
In het kader van de Fusiegedragsregels vinden de vakbonden dat zij een oordeel mogen vellen over de overnemende partij. In een verklaring op hun website laat CNV Dienstenbond weten een overgang naar Centric te ontraden. ‘Centric heeft in het veld van arbeidsverhoudingen een zeer slechte naam, met name waar het gaat om de positie van werknemers die bij een overname betrokken zijn', staat te lezen in de verklaring.
Centric zou weigeren gehoor te geven aan wettelijke verplichtingen ten aanzien van informatieverstrekking en overleg, zou er soms sprake zijn van een sterke toename van het aantal ontslagzaken na overname en zouden arbeidsvoorwaarden met veel druk of éénzijdig worden ‘geharmoniseerd'. "Veel mooie woorden bij de overname die in de praktijk op geen enkele manier worden waargemaakt", aldus CNV Dienstenbond.
Waarschuwing
De vakbond waarschuwt haar leden die betrokken zijn bij de overname en adviseert hen geen nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen, zodat de huidige overeenkomsten en arbeidsvoorwaarden van toepassing blijven. De bond voorziet dat Centric dan alles uit de kast zal halen om de nieuwe arbeidsovereenkomst getekend te krijgen, maar ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee'. De afdeling voorlichting van Centric was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.
RIP, Centric was here…
Ik raad alle in Nederland betrokken werknemers dringend aan eens in de Belgische media de handel van wandel van Centric in verband met de georganiseerde frauduleuze faling van Centric Managed ICT Services Schelle van een maand geleden eens grondig na te lezen. Als Centric in Nederland een slechte reputatie heeft, dan maakt ze die meer dan waar in Belgie.
Me dunkt dat dit een hele goede en terechte waarschuwing is. Normaliter doe ik weinig aan meningvorming uit ‘de tweede hand’ doch ook ik heb rechtstreeks met Centric te maken gehad, in een verder verleden. Onze organisatie werd overgenomen en we werden direkt geconfronteerd met het ‘FuWa’ systeem van Centric die meteen de toon zette. Men vond dat ik te veel verdiende voor de functie die ik vervulde en ik had twee optie’s. ‘Of en nieuw contract tekenen of afvloeien.’ Ik heb in hetzelfde gesprek onomwonden gesteld dat er nog een derde optie was. ‘Op staande voet om dwingende redenen ontslag nemen.’ Voor uw perceptie, dit was het enige en korte functiewaarderingsgesprek dat ik met een manager van Centric ooit heb mogen hebben.
Men stelde dat ik mijn werkzaamheden voor de klant niet langer mocht invullen in dit geval. De klant zelf stelde zich op het standpunt geen boodschap te hebben aan een dispuut tussen werknemer en werkgever op externe grond. Wel stelde de klant dat indien er juridische complicaties op zouden treden, ‘Willen we dat graag weten.’
Ik heb gebruik gemaakt te gaan werken namens een ‘preferred supplier’ van de klant met als bijkomstigheid dat ik er middels de ‘pay-roll’ constructie 45% netto in loon op vooruit ging. Centric heeft zich toen op het standpunt gesteld een uitzondering te maken op het bestaande concurentiebeding. Ik heb dat categorisch afgewezen daar Centric de mogelijk heeft gehad, als eerste, dit aanbod te matchen. Reactie van Centric,’ U denkt toch niet dat wij ons laten chanteren. Dit is valsheid in geschrifte, dat begrijpt u toch wel?’ Het is klaarblijkelijk niet bij de manager opgekomen dat wanneer men in een dergelijk geval naar de rechter zou zijn gestapt zij dit op alle fronten zou hebben verloren.
Ik heb voor mezelf de juiste stap gezet mijn naam niet te koppelen aan een organisatie die op dergelijke minderwaardige wijze met mensen om springt na weer een overname te hebben gedaan. De rode draad van dit voorbeeld staat niet op zich daar ik dezelfde geluiden hoor om mij heen van mensen die ongeveer hetzelfde is overkomen.
Zakelijk gezien kan ik gerust stellen dat toewijding en commitment naar de medewerkers toe erg ver te zoeken is bij een dergelijke organisatie. Dat CNV dus deze waarschuwing laat uit gaan is voor mij absoluut niet vreemd.