Uphantis heeft een overeenkomst gesloten met het Oostenrijkse Prolytic Marketing Engineering, Consulting & Software GmbH, voor de verkoop in de Benelux van Prolytic’s kwalitatieve marktonderzoekoplossingen. Uphantis verwacht met de producten van Prolytic klanten te helpen sneller en accurater in te spelen op veranderende markteisen. Met behulp van Prolytic kunnen organisaties klantgedrag analyseren, hun positionering verbeteren, de juiste prijs bepalen en productinnovaties simuleren met een onwaarschijnlijke accuratesse.
Prolytic is een spin-off van de Wirtschaftsuniversität Wien, gespecialiseerd in ‘marketing engineering'. Het bedrijf ontwikkelt op basis van marketingwetenschappen kwalitatieve oplossingen voor ondernemingen die hun producten en diensten voortdurend willen optimaliseren. Hiermee speelt Prolytic in op de sterke behoefte aan een geïntegreerd vraagmanagementsysteem, gezien het enorme percentage nieuwe producten dat faalt op de markt (90 procent in Europa) en gigantische verliezen door uitverkoop. Het unieke van de benadering van Prolytic is dat vooraf gesimuleerd kan worden wat bijvoorbeeld het effect op het marktaandeel van een nieuwe productintroductie is.
Het Prolytic aanbod wordt in de Benelux op de markt gebracht door Uphantis Customer Integration (UCI). UCI is gespecialiseerd in het toepassen van vernieuwende technologie voor sales- en marketingafdelingen van organisaties. Het productportfolio van Prolytic past in de totaalbenadering die Uphantis voor sales- en marketingorganisaties voorstaat. Uphantis Customer Integration helpt haar klanten om met nieuwe IT-architecturen, customer relationship management-toepassingen en innovatieve oplossingen, kwaliteit en snelheid te winnen in hun marktbenadering.
"Uphantis vindt dat toepassing van nieuwe technologie beginpunt is van nieuw zakelijk voordeel. De nieuwe software voor prijsbepaling en in kaart brengen van marktsegmenten is gestoeld op innovatie van de marketingwetenschap. De bundeling van softwaretechnologie en marketingkennis levert ondernemingen en overheden praktisch gereedschap om in kaart te brengen wat klanten morgen en overmorgen willen en tegen welke prijs. Dat is een vernieuwende en in Nederland nog onbekende stap," zegt Adriaan Meij van AME Research, specialist in financieel onderzoek naar ICT-ondernemingen.
Prolytic levert ondermeer ProDeli, een softwareoplossing die snel en door middel van één enkel, intuïtief proces klantensegmentatie, doelgroepenbepaling en positionering van producten/diensten uitvoert, zonder dat daarvoor specialistische, statische of programmeerkennis benodigd is. De oplossing volgt de STP-benadering (Segmentation, Targeting en Positioning) en biedt een geïntegreerd inzicht in complexe marktrelaties. Een ander product van Prolytic is ProDemand, een tool voor dynamische prijsoptimalisatie die ondersteuning biedt bij het bepalen van de juiste prijs van producten. Het model houdt rekening met belangrijke factoren die de verkoop beïnvloeden, zoals prijzen van vergelijkbare producten, seizoensinvloeden, aanbiedingen, prijzen uit het verleden, voorraden en effecten van productbundels.
Het portfolio van Prolytic is afgestemd op de complete marketing lifecycle. Eventuele systeem- of proceswijzigingen aan de hand van de aangepaste marktbenadering kunnen door Uphantis gerealiseerd worden. Gezien de diepgaande kennis die Uphantis heeft van SAP, kan het bedrijf ook de eventuele integratie met SAP verzorgen.
Tot de klanten van Prolytic behoren onder meer e-Plus, TechnoMarketing, TeleRing, Baumax en Niedermeyer. Meer informatie over Prolytic is te vinden op www.prolytic.com