Boeing heeft de eerste vlucht van de 787 Dreamliner uitgesteld van midden november naar half december. Eén van de redenen hiervoor is dat het programmeren van de software voor de vluchtcontrole meer tijd kost dan verwacht.
Boeing stelt de eerste testvlucht van de Boeing 787 Dreamliner uit, deels omdat het ontwikkelen van de software voor de vluchtcontrole vertraging heeft opgelopen. Het bedrijf treedt niet in detail over de preciese aard van de vertraagde softwareontwikkeling. Als andere oorzaken voor het uitstel van de eerste testvlucht noemt Boeing een tekort aan een bepaald type bouten en het in gebreke blijven van een aantal leveranciers.
Boeing zegt dat de eerste Dreamliner nog steeds zoals beloofd in mei 2008 zal worden geleverd. Vliegtuigexperts twijfelen echter aan die bewering, omdat dat zou betekenen dat er slechts zes maanden beschikbaar zijn voor het uitvoeren van testvluchten. Voor de Boeing 777 werden daar nog elf maanden voor uitgetrokken.
Het is niet de eerste keer dat een vliegtuigfabrikant een vliegtuig verlaat levert als gevolg van softwareproblemen. Zo zou Airbus oorspronkelijk de eerste 25 A380's afleveren in 2007. Nu wordt slechts één A380 afgeleverd, in oktober 2007 aan Singapore Airlines. Airbus moet miljoenen euro's aan schadeclaims betalen aan klanten die hun bestelde vliegtuig te laat geleverd krijgen en zal de 13 miljard dollar aan ontwikkelingskosten niet voor 2017 terugverdienen. De oorzaak volgens Airbus: "Op de verschillende locaties werden niet exact dezelfde digital mockup (DMU)-tools gebruikt voor het definiëren van de kabelbomen. … Dat leidde bij één team tot vertraging en onvermogen om alle wijzigingen te verwerken."
Jan Verbeek, directeur van ADSE (Aircraft Development and Systems Engineering), een ingenieursbureau dat adviseert binnen de luchtvaartsector, vertelde eerder aan Computable dat de software in het geval van de A380 ten onrechte de schuld heeft gekregen: "Het gebruik van verschillende softwarepakketten is op zich geen probleem. Vliegtuigbouwers zijn gewend aan het maken van vertaalslagen. Je kunt nu eenmaal niet binnen verschillende organisaties in één klap naar één en dezelfde tool overstappen. Het wordt wel een probleem als er onervaren ontwerpers aan de knoppen zitten en bovendien de klanteisen te laat bekend worden. Dan krijg je overbelasting en ontstaan bottle necks. Op het laatst wacht iedereen op iedereen en dan heb je al snel anderhalf jaar vertraging."